TV TREND
KREATÍV
27
csatornáknak. Ennek
fényében, milyen
technológiai és tartalmi
újítások várhatók a közeli,
illetve a távolabbi jövőben
a kábel és tematikus
csatornák piacán?
A Viacom elsősorban egy tartalom-előál-
lító cégnek definiálja magát, és nem célja
a tartalomelosztási modellek megváltozta-
tása. Mi sokkal inkább abban hiszünk, hogy
minél több egyedi tartalmat kell létrehoz-
nunk, amelyek akár az új rendszerekben is
megélnek. Ehhez az kell, hogy már most na-
gyon tiszta és érthető televíziós márkákat
építsünk. Erre jópélda szinte akármelyik csa-
tornánk, a Paramounttól, a Nickelodeonon
és a VIVA-n át a Comedy Centralig. A nézett-
ségi és felhasználási adatokat elemezve azt
látom, hogy a lineáris tévézéssel töltött idő
Magyarországon évek óta nemhogy csök-
kenne, de az elmúlt évben még növeke-
dett is. A kérdésben szereplő úgynevezett
streaming szolgáltatások fontosak és egyre
fontosabbak lesznek, de jelen pillanatban
a lineáris tévézés dominanciája megkérdő-
jelezhetetlen. Magyarországon a lakosság
95
százaléka fogyaszt lineárisan tévét, a
mienknél sokkal fejlettebb brit piacon ez
a szám 87 százalék. Ennek az is oka, hogy
a magyarok nagyon konzervatívak a tech-
nológiai újításokkal szemben. Az okos-
tévé-penetráció nálunk nagyon lassan
nő, a video-on-demand fogyasztásban és
a HD-penetrációban is inkább egyhelyben
topogást tapasztalunk.
A kérdés első részére visszatérve a tartalom-
előállítókkal tárgyaló OTT site-ok az árérzé-
keny helyi piac és a sok és könnyen elérhető
illegális tartalom ellenére a zeneiparhoz ha-
sonlóan valószínűleg sikeres üzleti modellt
tud majd felépíteni, de ennek tömeges elter-
jedésére egy kicsit még várnunk kell.
Az önök portfóliója
az elmúlt évben milyen
változtatásokat,
fejlesztéseket hajtott végre,
és milyen eredménnyel?
Egy portfólió-átrendeződésen vagyunk túl,
ami új termékek bevezetésével járt. Ebben az
évben indult el például leginkább az elmúlt
20–25
év amerikai sikerfilmjeit kínáló Para-
mount csatorna, és a legkisebbeket oktatva
tanító Nick Jr. Tavaly ilyenkor azt tűztük ki
célul, hogy a miénk legyen a harmadik leg-
nagyobb kereskedelmi televíziós portfólió
a véresen versengő 18–49-es célcsoporton.
Ezt új partneri megállapodásokkal, és az új
csatornák bevezetésével idén februárra már
teljesítettük is.
Milyen innovatív
fejlesztésekre készül az önök
portfóliója az elkövetkező
években? Mit várnak ezektől
a fejlesztésektől?
Sokkal inkább üzletpolitikai és kevésbé tech-
nológiai fejlesztés lesz az, hogy szeret-
nénk a piacra frissen bevezetett márkákat,
mint amilyen a Paramount és a Nick Juni-
or, az egész régióban nagyra növeszteni.
A technológiai újítások terén a fiataloknak,
vagy akár a gyerekeknek szóló márkáknál is
érdemes különböző applikációkkal és „se-
cond screen” fejlesztésekkel előállni, a szom-
szédos Romániában meglehetős sikerrel
működik az MTV mobil előfizetési csomag-
ja, amelyhez zenei applikáció is tartozik.
Deott vanaMyNickJr alkalmazás, amelyben
a szülő programigazgatóként személyre
szabhatja, hogy gyermeke milyen tartalma-
kat tekintsen meg.
Miben változott az
ön munkája az elmúlt
évhez képest, a tervezett
technológiai, tartalmi
fejlesztések pedig milyen új
kihívásokat támasztanak
majd a munkájával
kapcsolatban?
Azt gondolom, hogy Magyarországon a mi-
énk az egyik legdiverzifikáltabb televíziós
portfólió: a kétévestől a 49 évesig minden-
kinek kínálunk tartalmat. Ez a marketing-
osztályon dolgozó összes kollégától azt kö-
veteli meg, hogy tudjon rugalmasan váltani
ezek között a nagyon eltérő célcsoportok
és stratégiák között. Nagyon más gondol-
kodásmódot igényel, amikor a Paramount
nézőit szólítjuk meg, mint amikor a Nick
Junior négyéves nézőit próbáljuk elérni,
vagy éppen a VIVA Cometet hirdetjük ti-
niknek.
■