A Jó, a Rossz és a Csúf
A Jó
2004-03-03
„Reklámokról kritikát írni (ráadásul egy jóról meg egy rosszról) nem egy hálás feladat, főleg nem kis hazánkban. Ezért is választottam címként egy olyan klasszikus westernt, amelynek címe egyben a szereposztás is. Tehát van a jó reklám, van a rossz és vagyok én, aki mindezt le is írja.
Erős kezdés után (Soproni, Holstein) gyors hanyatlásnak indultak a hazai sörreklámok, ezért nagyon megörültem, amikor először láttam a Borsodi Bivaly filmjeit. Világosak és egyszerűek. Érthetőek és élvezhetőek. Egy palackozóban vagyunk, ahol hosszú, tömött sorokban hömpölyögnek az üvegek, miközben egy csörtető bivalycsorda hangját halljuk. („Miért nem én találtam ki?”-érzés!) De valahogy minden egyes „fogyasztás” után maradt némi keserű íz a szám szélén.
Az első és talán legfeltűnőbb „furcsaság” az volt, hogy a szlogen egyszerűen nem passzol a filmhez, mert a film az erőről szól és nem az ízről, amiről persze tudjuk, hogy ebben a kategóriában (is) nagyon fontos. Aztán egyre jobban kezdett zavarni az a kompromiszszum, amely a palackozó kontra bivalycsorda ügyben született azzal az eredménnyel, hogy a palackozó legyen bivalycsorda, de azért maradjon palackozó is. Egy-két rövid snittről van szó, de ez pont elég ahhoz, hogy kizökkentse a nézőt a hamisítatlan National Geographic érzésből.
A másik film, a „gőzt” kifújó bivalypalack egyenesen zseniális, de a leeső kupak miatt ebben az esetben sem történhet meg a teljes hasonulás. Valahogy nem áll össze egy bivallyá a történet. Kár érte, mert – bár így is jók –, de akár bivalyerős reklámok lehettek volna.
Halász Gyula
HD Creative, kreatívigazgató