hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az NMHH tudja, mit tesz jövő nyáron

Elkészült a Médiatanács éves ellenőrzési terve, amelynek középpontjában a gyermekek védelme áll. A terv elfogadásáról és közzétételéről december 1-jei, csütörtöki ülésén döntött a testület.

hirdetés

A Médiatanács elfogadta a 2012. évi piacfelügyeleti, általános hatósági felügyeleti és ellenőrzési tervet, amelynek elkészítését a médiatörvény minden évre előírja. A terv a kiskorúak védelmét helyezi előtérbe, és egyik újdonsága a káros élelmiszerek gyermeksávban vetített reklámjainak vizsgálata.

A hatóság egyik célja, hogy nyomon követhetőek legyenek a gyerekeket célzó egészségtelen, magas zsír-, só-, illetve cukortartalmú élelmiszerek reklámtevékenységei. A leggyakoribb televíziós hirdetőknek számító élelmiszergyártók reklámjainak 2011-es vizsgálatából ugyanis már egyértelműen kiderült: a hazai televíziózásban a gyermekműsorok környezetében hirdetett élelmiszerek kétharmada egészségtelen, illetve tartós fogyasztásra nem ajánlott.

A hirdetések többségében alkalmazott marketingtechnikák nemigen tanúskodtak az iparág önkorlátozási szándékáról, sőt számos esetben kifejezetten manipulatívak, agresszívek voltak – áll a Médiatanács közleményében.

Negyedéves zsírellenőrzés

A Médiatanács a gyermekek védelme érdekében kiemelten, negyedéves rendszerességgel ellenőrzi a korhatár-besorolások helyességét, fokozottan vizsgálja majd, hogy a bűnügyi témák aránya hírműsorokban 20 százalék alatt marad-e éves átlagban, és ellenőrzi a gyermekzáras műszaki megoldások meglétét a pornográf vagy különösen erőszakos – VI. kategóriás – műsorszámok esetén.

A televíziós sorozatokat 30 napot átfogó vizsgálattal elemzi jövőre a Médiatanács. Ezek vizsgálatára – noha a legnézettebb műsorok közé tartoznak – eddig csak elvétve került sor. A vizsgálat egyik oka az, hogy a médiaszolgáltatók – mivel a 16-os karikás kategóriába sorolandó programjaikat csak 21 óra után népszerűsíthetik – sokszor jogsértő módon alacsonyabb korhatári kategóriába teszik a várhatóan jelentős közönséget vonzó sorozataikat.

Mindenre figyelnek majd

A vizsgálat a televíziók kérését tekintetbe véve ki fog térni arra is, hogy egy egész sorozat besorolása egy epizód alapján is elvégezhető-e, vagy a jelenlegi epizódonkénti gyakorlat értékelhető továbbra is megfelelő megoldásnak.

A tervben szerepel a betelefonálós és jósműsorok átfogó ellenőrzése is, ugyanis a múltban számos esetben kimutatható volt a nézők megtévesztésének szándéka. A sok nézőt zavaró, gyakran túlzottan hangos reklámok hangerejének mérésének tervét szintén tartalmazza a dokumentum. A reklámidő-túllépés, a vásárlási műsorablakok hossza, a hírműsorok időtartama és a hallási feliratos műsorszámok terén is várható vizsgálat.

A Médiatanács véletlenszerű kiválasztással, naponta egy országos médiaszolgáltató három-három műsoróráját elemzi majd az MTV1, M2, Duna TV, Kossuth és Petőfi rádió, valamint az RTL Klub, TV2, Class FM és Neo FM csatornák közül általános hatósági felügyelete keretében, és vizsgálja a médiatörvény rendelkezéseinek érvényesülését.

A több mint 40 országos és körzeti médiaszolgáltatót, valamint a több mint 500 helyi médiumot külön-külön mintavétel segítségével szintén ellenőrzik. Kiterjedt vizsgálatra számíthatnak a közösségi médiaszolgáltatók, hiszen ezek éppen a közszolgálat érdekében tett pluszvállalásaik miatt mentesülnek a médiaszolgáltatási díj megfizetése alól.

A hatóság folytatja a Való Világ és az Összeesküvők műsorokban tapasztalható aggályos tartalmak ellenőrzését, az adatokat hetente frissítve közzéteszi. A legfontosabb híradókról és politikai magazinműsorokról továbbra is készül majd kvantitatív elemzés szintén heti bontásban.

Alig használják a gyermekbarát piktogramot

December 1-én a tévéműsorok korhatár-besorolási előírásait vizsgáló jelentést fogadott el Médiatanácsa. A 21 elemzett csatorna, valamint a műsorrendjüket közlő 58 újság, honlap többsége a kategóriának megfelelő minősítést a hatósági ajánlásnak megfelelően végezte el. Az egyetlen nem kötelező jelzés, a gyermekbarát piktogram használata azonban nem terjedt el. Az ellenőrzést negyedévente ismétli majd meg a hatóság.

A besorolást segítő hatósági ajánlás bevezette a gyermekbarát piktogramot, amellyel a hat éven aluliak számára kifejezetten ajánlott műsorokat lehet jelölni. Ezt a kisfiút ábrázoló ikont az elemzett adásnapon egyedül a TV2 használta. A Duna Tv csak beharangozó képernyőszöveggel különböztette meg óvodásoknak szóló műsorát. A hatóság azonban e vizsgálaton kívül tapasztalta már, hogy az MTV1 is alkalmazza a jelzést a Csudaszombat kifejezetten kicsiknek szóló műsorainak megkülönböztetésére.

A kisfiús ikon használata – a korhatári karikákkal ellentétben – nem kötelező, de lehetőséget teremt a televízió számára, hogy könnyen beazonosíthatóvá tegye gyermekbarát műsorait. Ez azért különösen fontos, mert a legfrissebb NMHH-s kutatás adatai szerint a szülők a 8-11 éves gyerekek háromnegyedét, a 12-14 évesek felét ellenőrzik, hogy mennyi ideig és milyen műsorokat néznek.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés