hirdetés
hirdetés

Cannes – taps, ováció, fütty, nevetés

2004-09-01
A Cannes-i Nemzetközi Reklámfesztivál nagyszabású díjátadó gáláján – mint eddig mindig – idén is könynyen lemérhető volt, hogyan vélekednek a világ reklámgurui a zsűri döntéséről. Éljenzés, de sokszor hangos kritika is kísérte az oroszlánok kiosztását.
Amikor a verseny legnagyobb presztízsű kategóriájának nagydíjasát kihirdették, és a Sony PlayStation2 Mountain című szpotját készítő londoni TBWA képviselői a színpadra vonultak, a nézőtérről elismerő kurjongatás hallatszott. Sok reklámszakember úgy látja: a mostani cannes-i díj nemcsak a TBWA kiváló munkájának a dicsérete, hanem annak a jelenségnek a nyílt elismerése is, hogy a digitális játékok kulturális jelenléte és hatása a társadalmi interakciókban egyre erőteljesebb.

Az idei fesztiválon világosan látszott az is, hogy egy-egy hirdetés megítélésénél a zene szerepe egyre nagyobb hangsúlyt kap a zsüri döntésénél. A testület egyik tagját a Mountain szpot esetében például a muzsika szokatlan használata győzte meg.

A reklám megkapta a legjobb reklámfilmzene díját: a „Fun, anyone?” szlogennel futó kampány alatt a Get on Board, Lil’ Children című szám hallható, amelyet Shirley Temple énekelt az 1936-ban készült, Dimples című filmben. Elemzők szerint a Nike márka Musical Chairs című szpotjának sikere – amely a tavalyi Epica fesztiválon is elvitte a film fődíjat, és amely Cannes-ban az újságírók szerint a fesztivál legjobb alkotása volt – szintén a jó zenének köszönhető.

A nagydíjas alkotók mellett a közönség őszinte tapsát a DDB Canada ügynökség érdemelte ki egy állat-örökbefogadást népszerűsítő TCR-kampánnyal.

A cannes-i válogatott közönség elmarasztaló ítéletének akkor adott hangot, amikor például Helmut Panke a színpadra lépett: a füttykoncert igen kellemetlen helyzetbe hozta az év hirdetőjének megválasztott BMW Group elnökét.

Az idei verseny egyik nagy vesztese az az Apple szpot, amelynek Bob Garfield, az AdAge reklámszaklap kíméletlen kritikaírója már a fesztivál előtt megelőlegezte a nagydíjat – a reklámfilmet azonban csak bronz oroszlánnal jutalmazta a zsűri.

Arany Oroszlán (film):
Nike, „Musical Chairs”, Wieden + Kennedy Amsterdam

Grand Prix (film):
Sony Playstation2, „Mountain”, TBWA London

Grand Prix (print):
Volkswagen Polo, „Cops”, DDB London

Arany Oroszlán (print):
Editora Abril Veja magazin, „Bin Laden”, Almap BBDO Brasil

Grand Prix (outdoor):
Channel 9 televíziócsatorna, „Missile Car”, J. Walter Thompson Malaysia

Grand Prix (cyber):
Nike, „Bear in My Mind”, Doubleyou Barcelona

Márk Szonja

hirdetés
hirdetés