Magyar cégek az élen a regionális CSR értékelés alapján
A CSR 24/7 nevű regionális CSR értékelés alapján a magyar, valamint a lengyel vállalatok teljesítettek a legjobban, azonban többnyire a felelős vállalati gyakorlatok kommunikációjának hiánya figyelhető meg. A Braun & Partners Network a közép-kelet európai régió négy országában végezte el a kutatást. A felmérés során magyarországi cégek mellett a legnagyobb árbevétellel rendelkező bolgár, lengyel és román vállalatokat is elemezték.
Az eredmények a magyar vállalatok vezető pozícióját mutatják, átlagos 33 százalékos teljesítménnyel. Magyarországot a lengyel cégek követik, amelyek után a román és a bolgár vállalatok következnek.
A hazai lista első helyét a Magyar Telekom szerezte meg 79 százalékos eredménnyel, de jól szerepelt a MOL és az OTP is. A legjobb eredményt Lengyelországban (Grupa Lotos) és Romániában (Petrom) olajipari vállalatok érték el. Bulgáriában pedig az Asarel Medet (nehézipar) és a Kozloduy (atomerőmű) kapta a legmagasabb pontszámokat.
A “CSR 24/7 CEE-100 Kompozit Index” a regionális szintű teljesítményt mutatja: a négy értékelt ország Top 25 vállalatának átlagos, az országok GDP-jével súlyozott eredményét tartalmazza. A 2009-es index értéke 6 pont (25%), azaz a régió vállalatainak átlageredménye az elérhető maximum egynegyede volt.
A regionális Top100 lista (CEE-100) Bulgária, Lengyelország, Magyarország és Románia 25-25 legnagyobb árbevétellel rendelkező vállalatát tartalmazza, beleértve a három legnagyobb bankot és két legnagyobb biztosító társaságot.
A Top100 vállalat szektorai közül a telekommunikáció érte el a legjobb, 34 százalékos átlageredményt, melyet 26 százalékkal a pénzügyi szolgáltatók, illetve az energia és közszolgáltatás cégei követnek.
A régióban gyenge eredmények születtek a CSR tevékenységek, mint például a felelős HR-gyakorlatok, illetve a civil társadalommal való együttműködés kommunikációjában. Az elmúlt két évben a 100 vállalat közül mindössze 12 készített CSR jelentést nemzetközi jelentéstételi elvek alapján, illetve az értékelők 22 vállalat honlapján találtak egyszerűen elérhető CSR vagy fenntarthatósági menüpontot.
A kutatást a Braun & Partners Network fejlesztette ki, ami az érintettek számára elérhető információk alapján méri a vállalatok CSR teljesítményét. A módszertan 7 vizsgált dimenziója az átláthatóság és kommunikáció, a vállalatirányítás, az érintetti kapcsolatok, a környezeti felelősségvállalás, a gazdasági felelősségvállalás, a társadalom és az emberi erőforrások.