hirdetés
hirdetés

Sörök és fesztiválok

2008-07-10
Hiába emelkedik a sör ára, egyre többet iszunk – főleg a meleg nyári hónapokban. Ezt, és a sörfogyasztással összekapcsolódó szórakozási formákat, azaz az egyre szaporodó nyári zenei fesztiválokat használják ki a különböző sörgyárak márkáik népszerűsítésére, célcsoportjuk tömeges elérésére. A Kreatív Online körülnézett a magyar és a külföldi fesztiválok sörös támogatói között is.
Tavaly június és idén május között a korábbi tendencia folytatásaként megint, ezúttal egy százalékkal növekedett a sör hazai kiskereskedelmi forgalma az egy évvel ezelőttihez képest – derül ki a Nielsen piackutató vállalat legfrissebb adataiból. A sörivásban még az sem tart vissza minket, hogy a vizsgált időszak alatt mintegy hét százalékkal növekedett az átlagár. Az egy év alatt elfogyasztott közel négymillió hektoliter értéke meghaladja a 110 milliárd forintot, ami hat százalékkal magasabb a tavalyi eredménynél, ráadásul egyre népszerűbb az üvegesnél átlagosan tíz százalékkal drágább dobozos sör.

A sör tehát kell, kerül, amibe kerül, leginkább a nyári hőségben, amikor haverokkal bulizunk, és a hangulatot feldobja az alkohol, de ne legyen túl erős, inkább frissítő. Ezt, a sörhöz kapcsolódó „életérzést” már rég felfedezték a sörgyárak, és egyre intenzívebben bekapcsolódtak a nyári zenei fesztiválszponzorációba is. Ami a külföldi szcénát illeti, a kanadai Big Rock Brewery leginkább a hazájában rendezett folklór fesztiválokba szállt be (Folk on the Rocks, Edmonton Folk Fest, Winnipeg Folk Fest), az amerikai Budweiser vegyesen támogat country- (Merrit Mountain, Kanada), rock- (Moondance Jam, USA) és könnyűzenei (Diversafest, USA) fesztiválokat, de a holland Heineken is kiveszi a részét a tengeren túli programokból (montreali jazzfesztivál, progresszív és underground Fun Fun Fun Fest az Egyesült Államok-beli Austinban). A Heineken, ami az utóbbi években elsősorban az elektronikus zenei megmozdulások fő szponzoraként lépett fel, idén egyébként világszerte szélesítette a palettát: a jazz (Montreux Jazz Festival, Svájc) és a blues (Piazzablues, Svájc) mellett megjelenik a könnyűzene (Summer Breeze, Ausztria, svájci Lakeside Festival), sőt a rock (Venice Jammin’ Festival, Olaszország) műfaját képviselő rendezvényeken is.

A magyar fesztiválpiacon a Heineken Hungária két márkájával névadó szponzorként van jelen. „Sopron a Soproni sörmárka szülőföldje, így természetes számunkra, hogy a régióban zajló programokból kivesszük a részünket” – indokolta a Volt támogatását Kiss Éva kommunikációs menedzser. – „A több mint tízéves együttműködés ugyanakkor azt is bebizonyította, hogy a Voltra azok a 18-30 éves fiatalok járnak, akik a mainstream márkák fogyasztói, szeretnek játszani, és együtt élvezni a jó zenét a haverokkal. Ez teljesen egybeesik a Soproni célcsoportjával.” A prémium Heineken márka ezzel szemben egy igényesebb, magasabb színvonalat képvisel, a tavaly debütáló Balaton Sounddal így találtak egymásra. „A közönség olyan véleményvezérek közül kerül ki, akik szeretnek társaságba járni, nyitottak a világra, és kedvelik a mainstreamtől eltérő, elektronikusabb zenei hangzásokat is, valamint magasabb színvonalú vendéglátásra és szállásra vágynak. Ugyanezt a modern, innovatív irányt képviseli a Heineken márka is, ami a tavalyi sikereken felbuzdulva, idén nem csak egyik főszponzora, de névadója is a balatoni rendezvénynek. A két zenei fesztiválon kívül erős lesz a Heineken jelenléte a Kapolcsi Bűvészeti Napokon is, itt azonban nem szponzorációról, hanem business alapú együttműködésről van szó” – fogalmazott Kiss Éva.

Hasonlóképpen osztja két fő csoportra célközönségét és ezzel összefüggésben a fesztiválpiacot a Borsodi Sörgyár is. „A Borsodi rendezvényszponzorációs stratégiájának zenei irányvonala az olyan pop-rock zenekarok megtalálása, amelyek az átlag zenei fogyasztók körében is ismertek, és fontos, hogy felkaroljuk a feltörekvő zenekarokat is. A célunk a brand és a zenei produkciók összekapcsolása a célcsoport, azaz a fesztivállátogatók, főként főiskolások, egyetemisták fejében” – tájékoztatta a Kreatív Online-t Szirbek András marketingigazgató. Így a márka főszponzora a Deltafest rendezésében zajló Hegyalja Fesztiválnak és a BalaTone-nak, de jelen van a Campus Fesztiválon és a Szegedi Ifjúsági Napokon (SZIN) is. A Borsodi másik márkája, a Beck’s ezzel szemben az igényes, fiatal, városi partyközönséget célozza meg (Deck Attack partyk, Becksperience estek), akárcsak a német anyacég hazájában, ahol a Beck’s az indie, pop, rock és alternatív műfajok mellett szerepel (hannoveri BootBooHook Festival, püttlingeni Rocc del Schlacko).

A magyarországi fesztiválpiacból a Dreher szakítja ki a legnagyobb szeletet: az Arany Ászokkal tavaly óta a legnagyobb hazai fesztiválnak, a Szigetnek a főszponzora, a Kozel pedig idén először az EFOTT-tal kötött megállapodást. „A Kozel figyelme az idei évben kiemelten a felsőoktatásban tanulók felé irányul” – árulta el a Kreatív Online-nak Vass Kornélia kommunikációs igazgató. A márka idén már az EFOTT előtt két egyetemi rendezvényen, a Lágymányosi Eötvös Napokon (LEN) és a Miskolci Egyetemi Napokon (MEN) is megjelent, ahol nemcsak sörrel és eladáshelyi reklámanyagokkal, hanem játékos aktivitásokkal, a cseh falu, Velké Popovice díszletei közé helyezett cseh zenekarokkal, cseh nyelvű karaokéval vagy éppen cseh névgenerátorral igyekszik szórakoztatni a bulizó egyetemistákat és főiskolásokat.

A kelet-európai régió fesztiváldömpingjében egyébként egyre nagyobb szerepet vállal a Carlsberg Tuborg Green márkája, amely idén Oroszország, Ukrajna és Szerbia után újabb kelet-európai országokban, Horvátországban és Bulgáriában is megrendezi a Tuborg Green Festet. Az ihletet a Carlsberg hazájában, Dánia hét városában 1983 óta évente megrendezett, az izomsorvadásban szenvedőket támogató Grřn Koncert sorozat adta, fő mozgatórugója mégis inkább az a népszerűség, aminek a sörmárka Kelet-Európában, legfőképpen Oroszországban örvend. A Green Festen kívül a márka 2002 óta támogatja a dániai Roskilde Fesztivált, később a szerbiai Exit Fesztivál fő szponzorává vált. Angliában a Download Fesztivál, a 02 Wireless Fesztivál, a Hard Rock’s Hyde Park Calling, a Global Gathering és az Escape into the Park kizárólagos sör-beszállítója, miután tavaly májusban három évre szóló szerződést kötött a világ egyik legnagyobb zenei rendezvényszervezőjével, a Live Nationnel. A Reading and Leeds és a Glastonbury Fesztivál szervezőjével, a Festival Republic-kal idén áprilisban született ugyancsak három éves megállapodás. A Tuborg Green „A buli itt kezdődik”(The fun starts here) szlogenjére épülő kampány tavalyelőtt bronz Epica-díjat hozott a bulgáriai Noble Graphics Creative Studionak, amely nyolc részes print- és outdoor sorozattal különböző parti-típusokba helyezte a bulizó sörösüvegeket.

A magyar piacon tavaly márciusban vezették be a márkát, népszerűsítése eddig azonban szerény maradt: a kampány tavaly júliusban a Tuborg Green nemzetközi nyereményjátékával és az ehhez készült weboldallal kezdődött, ami idén megismétlődik: a sörösüvegek címkéin található kód beküldésével jegyet lehet nyerni a zágrábi koncertre. A Carlsberg hazai leányvállalata nemrég szerződést kötött a Pleon Live PR ügynökséggel, az ATL és a BTL feladatokkal a Greyt és annak integráltmarketing divízióját, a G2-t bízták meg. A televíziós reklámszpotot ebben a hónapban kezdték el sugározni a csatornák, a Green Festhez és a koncertjegy-nyereményjátékhoz kapcsolódó tévéreklám augusztus elsejétől lesz látható a képernyőkön. Várhatóan azonban nehéz dolga lesz Magyarországon a Tuborg Greennek, hiszen a hazai zenei fesztiválpiacot gyakorlatilag teljesen felosztották már maguk között a sörös támogatók.

Lausek Esther

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés