hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fókusztéma – kommunikációs szakmai képzés

Szivacs

Alig van formális képzés reklámügynökségi munkára

Alig van Magyarországon olyan felsőoktatási képzés, amely speciálisan a reklámügynökségi munkára készítene fel. Pedig nagy szükség lenne rá.
hirdetés

Álmodozzunk egy kicsit, és pillantsunk bele a szakmai képzés csúcsának tartott Miami Ad School életébe! Olyan intézményben vagyunk, ahol kreatívigazgatókat, fotósokat, dizájnereket, szövegírókat és – az Egyesült Államokban is elsőként – account plannereket képeznek. Az előadók nem tanárok, hanem kivétel nélkül gyakorló szakemberek. A diákok lehetnek reklámügynökségi szakemberek, akik tovább akarják fejleszteni a tudásukat, jöhetnek a legkülönbözőbb szakmából, vagy lehetnek fekete bárányok, akik eddig nem találták a helyüket, de érdekli őket a reklám – és itt őket kedvelik a legjobban. A különböző képzések ideje tizenkét héttől tíz negyedévig terjed.

Hogy az iskola levegőjébe is beleszippanthassunk, kezdjünk bele a bemutatkozó levél olvasásába: „…garantáljuk, hogy ilyen iskolát még nem láttál. Nincsenek kurzusok. Nincsenek feladatok. ...Az előadók …egyik nap cafatokra szednek, másik nap az égbe emelnek. Addig szenvedsz, amíg végül briliáns ötletek pattannak ki a fejedből. Dolgozol csapatban és egyedül. …A végén egy fotós szemével látod és egy szövegíró fülével hallod a világot.”

Magyarországon egy kicsit más a helyzet. Kifejezetten reklám szakot egyetlen megkérdezett felsőoktatási intézményben sem találtunk. Tantárgyként megjelenik néha a reklám, de olyan felsőoktatási intézmény nincs, ahol átgondolt tematika alapján, kifejezetten reklámügynökségi szakembereket képeznének. A formális képzést mégsem kellene temetni, hiszen például a Corvinus Egyetem és ai International Business School (IBS) diákjai sorra érnek el kiváló eredményeket a magyar és nemzetközi diák-reklámversenyeken. Ez azonban ahhoz nem elegendő, hogy az ügynökségi vezetők negatív véleményét megváltoztassa a szakemberképzésről.

Alig van jó szakember
Tordai Péter, a Leo Burnett kreatívigazgatója egyenesen azt állította, egyetlen olyan magyar iskolát sem ismer, ahol használható ismeretekhez juthatnának a diákok. A többi megkérdezett szakember véleménye sem volt sokkal kedvezőbb. Kirsch Zsuzsa, a McCann Erickson vezető kreatívigazgatója azt mondja, náluk ezért a képzettség eleve másodlagos, amikor arról döntenek, melyik pályázót veszik fel. Elsősorban a megfelelő szemléletet és azokat a tulajdonságokat keresik, amelyek a marketingeseknél is szükségesek: eredetiség, nyitottság, érdeklődés a reklám iránt, „szivacsagy”, ambíció, tájékozottság, együttműködési készség. Felvételeknél gyakran próbamunkát végeztetnek a jelöltekkel, és ennek eredménye alapján döntenek.

A kínálat tehát csekély, pedig az utánpótlás a reklámügynökségek napi problémája. „Ahányszor találkozunk a szakmabeliekkel, mindig kérdezgetjük egymást: nem tudsz egy jó embert? A válasz általában nemleges, pedig azonnal lecsapnánk rá” – írta le a helyzetet Vekkel László, a Hps BTL-ügynökség ügyfélkapcsolati igazgatója.

Simon András, a BBDO reklámügynökség kreatívigazgatója szerint nem okvetlenül a képzésben kell keresni a hibát. A reklámügynökségi munka ugyanis speciális képességeket igényel. A reklámügynökségi szakembernek az ügyfélkapcsolati és a kreatívoldalon egyaránt át kell látnia az ügyfél üzleti helyzetét, stratégiában kell gondolkodnia, és olyan reklámot kell alkotnia, amely képes áttörni a reklámzajon. Ráadásul mindezt hirtelen váltásokkal: van, hogy egy nap először rágógumival, aztán sörrel, majd rögtön autóval kell foglalkozni. Erre nagyon kevesen képesek. Tehetséges emberből amúgy szerinte szükségszerűen kevesebb van, mint kevésbé komoly kvalitással rendelkezőből, és ez nem magyar sajátosság, külföldön ugyan ez a helyzet: a megfelelő szakemberek megtalálása sehol nem egyszerű.

Mindenki akarja
Az ideális intézményről sokféle elképzelés létezik. Kirsch Zsuzsa például a szövegírói és alkalmazott grafikai képzést hiányolja. A McCann Erickson kreatívigazgatójának tapasztalatai szerint a külföldi egyetemeken tanult munkatársak jobb problémamegoldó képességekkel rendelkeznek, valószínűleg azért, mert a képzés során rengeteg gyakorlati, kreatívfeladatot kapnak.

A változás szükségességét az intézményekben sem vitatják, már csak azért sem, mert a hallgatók részéről is nagy az érdeklődés. Horváth Dóra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense szerint valójában legalább kétszer anynyian tanulnának marketingkommunikációt az elmúlt években felvett 150 diához képest. Az azonban egyelőre nem várható, hogy az egyetem felépítsen egy önálló reklámkurzust, ugyanis jelenleg nincs rá pénz. A docens szerint érdemes lenne vállalati forrásokat bevonni az oktatásba: több nyugati példa is mutatja, hogy ez működőképes modell, mint ahogy a hazai felsőoktatásban is van már precedens ilyen típusú együttműködésre egyéb területeken, például az informatikus- vagy mérnökképzésben, és a hasonló konstrukció egyre gyakoribb a marketinges oktatásban is. [Ez utóbbiról lásd bővebben Megfelelő ember, kényes feladatra című cikkünket a 24. oldalon! – A Szerk.]

Annyi változás azonban mindenképpen várható, hogy az úgynevezett bolognai folyamat részeként a közeli jövőben már kétféle szinten kaphatnak majd diplomát a hallgatók, az alapképzésben részt vevők három, a mesterképzésben részt vevők öt év múlva.

Mélyvíz
Egyelőre minden cég igyekszik a maga módján megoldani az utánpótlás és a továbbképzés kérdését. A Hps-nél úgy próbálnak a helyzeten úrrá lenni, hogy folyamatosan keresik az ígéretes munkaerőt, egyetemekre látogatnak, figyelik, ki ír szakdolgozatot vagy szaksajtóban cikket az adott témában. Ha kitűnő embert találnak, akkor rögtön felveszik, még akkor is, ha az adott pillanatban nincs számára munka. A BBDO-nál a gyakorlaton lévő diákokból válogatnak; legutóbb a hatból négy a cégnél maradt. A Leo Burnett hat éve rendezi meg a Leo Ad Camp nevű vetélkedőt, amely során a jelentkező diákok reklámkészítéssel és kreatív gondolkodással kapcsolatos feladatokat oldanak meg. A fődíj nyertese bekerülhet gyakorlatra az ügynökséghez, és ha úgy látják, hogy érdemes, akkor szerződést is kötnek vele.

Az ügynökségi képzés leggyakoribb módja az, hogy a kezdőt „bedobják a mélyvízbe”. Kirsch Zsuzsa elmondása szerint ezt alkalmazzák például a McCann Ericksonnál is. Emellett persze rendszeres külső és belső tréningek is vannak.
A Hps-nél a kezdők végigjárják a különböző osztályokat, és átesnek a szokásos tréningeken – többek között prezentációs technikákat tanulnak –, az igazi nagy durranás azonban a mindenki számára kötelező Store Wars nevű oktatóprogram, amely keretein belül félévente három és fél napon át a valóságot jól szimuláló üzleti problémákat oldanak meg a munkatársak.

A piac igényeinek megfelelő képzés ezen a területen egyelőre inkább csak vágyálom. A reklámügynökségek feltételezhetően a közeljövőben is a külföldi egyetemeken végzett diákokban, vagy a hazai intézményrendszer változatos szakirányain képzett, de elsősorban és mindenekelőtt a reklámok iránt
érdeklődő munkaerőforrásokban bízhatnak.

Reklámoktatás

A Pécsi Egyetemen reklám- vagy ehhez hasonló szak nincs, de vannak ehhez kapcsolódó tárgyak, tanítanak például stratégiai tervezést – mondta Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem marketingtanszékének tanára. A Budapesti Corvinus Egyetemen (az egykori Közgázon) a marketingkommunikáció nevű mellékszakirányt választhatják azok a diákok, akik ügynökségi accountként, vagy vállalati marketingmenedzserként fogják tartani a kapcsolatot a reklámügynökségekkel. A tananyagon belül az ATL-kommunikáció nagyobb arányban szerepel, a BTL részterületei lényegesen kisebb helyet kapnak. „Van féléves pr-képzés, a direkt marketingre és a promócióra viszont összesen kétszer 75 perc jut” – mesélte Horváth Dóra, az intézmény docense.

Azok számára, akiket a reklámügynökségi munka vonz, valószínűleg kitűnő lehetőségnek tűnik, hogy az International Business School a Reklám Világszövetség (International Adverstising Association, IAA) diplomáját kínálja. A diploma megszerzéséhez az intézmény ismertetője szerint négy marketing témájú modul – a marketing alapjai, marketingkommunikáció, nemzetközi marketing, szolgáltatások marketingje – sikeres teljesítése szükséges.
Mindemellett tapasztalataink és ügynökségi forrásaink szerint is a két leghagyományosabb ügynökségi kiszolgáló intézményt az Iparművészeti Egyetem (art directorok, grafikusok) és a bölcsészettudományi karok (kreatívigazgatók, szövegírók, accountok, sőt, stratégiai tervezők) jelentik. Igaz, éppen ezek azok a területei az ügynökségi munkának, ahol elsősorban a tehetség és az elszántság, és nem annyira a formális végzettség számít.


Kreativitást fejlesztő tréningek

A szakirodalom több mint 150 féle szabályozott, kreatív problémamegoldó metódust ismer. Tréningek formájában ezek közül Magyarországon elérhető például az Edward de Bono módszerén alapuló „Hat gondolkodó kalap”, az „Oldalirányú gondolkodás” és Ned Hermann „Teljes agy technológia” nevű módszere. Kaszás György, a McCann Erickson korábbi kreatívigazgatója, az Upgrade Communications jelenlegi vezetője szerint e kurzusok eredményeképpen tudatosabbá, biztonságosabbá és mérhetően eredményesebbé válik a problémamegoldó gondolkodás, a szükséges időigény pedig csökken, de csak ha a módszerek a cégkultúra részévé válnak.

A tréningek annál hatékonyabbak, minél szélesebb körű egy-egy cég – sőt partnerei – részvétele a képzésben. Operatív jellegű tréningek számos speciális témakörben elérhetők, például: „A reklámalkotó folyamat az insighttól a végtermékig”, Prezentáció” és a „Hogyan vásárolj kreativitást?”

Amikor a kreativitáshoz kapcsolódó tréningekről volt szó, több megkérdezett szakember is pozitív példaként említette a Central European University (CEU) „Reklám és kreativitás” című három hónapos kurzusát, amelynek vezetője Kaszás György volt, és ahol vendégelőadóként többek között Kirsch Zsuzsa, a McCann Erickson vezető kreatívigazgatója, Simon Zoltán, a Cafe Reklám vezetője, Nemes Juli, a Well kreatívigazgatója és Tordai Péter, a Leo Burnett kreatívigazgatója vett részt.

Öt részből álló tréningsorozatot kínál tagjainak a Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ). A nemrégiben lezajlott első kurzuson a kreatív gondolkodást mutatta be a sorozatot szervező Allsorts Habit Creation nevű ausztrál alapítású cég trénere angol nyelven. „A tréning interaktív, ezért tizenhatban maximáltuk a résztvevők számát. Óriási volt az érdeklődés; általában ügynökségi szakemberek jöttek, de volt, aki az ügyfelét is hozta” – mesélte Récsán Gábor, a MAKSZ főtitkára. A későbbi rendezvényeken szó lesz a stratégiai gondolkodásról és az account menedzsmentről is.

hirdetés
Hozzászólások (4 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Csak mert csak: http://onlinemarketing.blog.hu/2006/09/17/kreativ_cikk_kreativ_valasz
#
kedves Éva,
köszönöm válaszát. Kizárólag azzal a kőbe vésettnek tűnő kijelentéssel szerettem volna vitába szállni, hogy NINCS ilyen jellegű képzés.
Mert van. A Külker egy elismert iskola ebben a tekintetben, az ügynökségeken is tárt karokkal fogadják az ilyen diplomával rendelkező jelentkezőket. Arról valóban nem
tehet, hogy a megkérdezettek miről és hogyan mondanak vélenényt...
Más. Egyébként teljesen felesleges a képzés színvonaláról vitatkozni, ha egy magyar ügynökség jelenleg nem tud mit kezdeni egy sokkal magasabb szinten képzett
munkaerővel. Láttam én már Miami Ad School diplomával embereket elvérezni. És nem azért mert nem tudták felvenni a tempót :), hanem mert egyszerűen nincs szükség egy
ilyen szintű tudásra, nincs rá vevő. Azért meg egyik ügynökség sem fizet többet egy kreatívért, hogy a fiók alját gazdagítsa. Sőt, két hét után az illető is
rájön, hogy itt semmi keresnivalója, és elhúz...
Szóval, hiába (lenne) a szuperjó képzés, ha nincs hol kamatoztani.
Az utóiratot amúgy csak viccnek szántam. :) Bocsi.
szép napot,
pn
#
Kedves pn,

sajnálom, ha a cikkemnek nem sikerült teljes mértékben valósághű képet adnia; ez baj, ezzel nem is akarok vitatkozni. A kép nyilván teljesebblett volna, ha szerepel a
megkérdezettek között a BGF is.

De felhívnám a figyelmét arra, hogy a cikk az cikk, műfajánál fogva soha nem teljesen pontos, például mert soha nem lehetséges megkérdezni az összes érintettet.

Ettől függetlenül viszont a cikk alapállítása igaz; a (BGF-en is folyó) képzés legyen bármilyen is, és érjenek el a diákok bármilyen jó eredményeket is a
reklámversenyeken, ahhoz ezek az eredmények mégsem elegendőek, hogy a reklámügynökségi vezetők negatív képét megváltoztassa - mint ahogyan ezt a cikkben írtam is.

Ezzel pedig azért nehéz vitatkozni, mert az ügynökségi vezetők mondták; többen, egybehangzóan.

Vámos Éva

U. i.: Fel sem tételeztem volna, hogy bármilyen felbujtás, lefizetés, ilyesmi állna a hozzászólása hátterében. Szerintem mindenkinek szíve joga elmondani a
véleményét is, sőt még az is, hogy figyelmeztessen másokat a hibáira.







#
Kedves Kreatív, kedves Vámos Éva!
Cikkében azt írja, idézem: "Kifejezetten reklám szakot egyetlen megkérdezett felsőoktatási intézményben sem találtunk. Tantárgyként megjelenik néha a reklám, de
olyan felsőoktatási intézmény nincs, ahol átgondolt tematika alapján, kifejezetten reklámügynökségi szakembereket képeznének." Ezúton szeretném szíves figyelmébe
ajánlani a BGF Külkereskedelmi Főiskolai Karát (régi nevén Külker).
A szakot ugyan nemzetköi kommunikációnak hívják, de a 4. félév után után a hallgatók szakirányt választhatnak, többek között reklámot, amelyet az azt követő 2
félévben látogatnak. Kicsit furcsállom, hogy kutatómunkája során nem akadt rá, hiszen nincs fedőneve, nincs angol puccos elnevezése. Csak így simán: reklám. Most így
belegondolva legalább 30 olyan szakembert tudnék megnevezni, akik ide jártak, és jelenleg a szakmában dolgoznak.
Valóban, nem egy Miami Ad School. (bár azt hiszem erre a hazai helyzet nincs még készen...) A külkeren nincs design theory, nincs ad history, van viszont rengeteg
lelkesedés, szinte kizárólag szakmai előadók, gyakorlati feladatok, kreatív, ill. stratégiai briefek, egyszóval életre felkészítő feladatok. A szakirány vezetőinek
köszönhetően a reklám szakirány olyan népszerű lett, hogy 'felvételizni' kell iskolán belül...
Egyébként pedig javaslom, hogy lapozzon vissza kicsit a szerkesztőségi archívumban, és a Kreatív által szervezett (!) Diákreklámverseny utóbbi néhány évét tekintse
át. Az induló csapatok legalább fele biztosan külkeres volt, ha nem több. Sőt, gyanúsan sok a nyertes csapat is onnan... bizarr, nem igaz?
Kívánok további jó újságírást,
maradok tisztelettel,
pn

ui: a fent leírtak nem tükrözik a főiskola álláspontját, nem fizettek le és nem bujtottak fel eme hozzászólás megírására. Ezek kizárólag egy volt diák szavai...
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés