Az embereket nem érdekli a reklám
Vége van a monologizáló márkáknak, de már a szimpla jó ötlet sem ér semmit, ha az embereket nem érdekli – mondta Mark Tutssel, a Leo Burnett globális kreatívigazgatója. Giorgio Brenna, az ügynökség nyugat-európai vezérigazgatója pedig úgy látja, hogy az ügynökségek nem változtak negyven év alatt.
A tegnapi nyitóbulin a kijevi Leo Burnett art directora azt mondta, hogy az ügynökségen belül kötelezővé tették Mark Tutssel előadását, és ellenőrizni fogják, hogy ki nem tudott másnaposság miatt jelen lenni. Hogy milyen büntetésre számíthatott az, aki mégsem jelent meg, azt nem tudni, mindenesetre kerestem az ukránt, de sehol nem találtam. Az előadás előtt Tutssel mondandójához kapcsolódva különböző feliratú pólókat osztogattak a lobbiban, de majd később fog kiderülni, hogy miféle flashmob lesz ebből.
Emberarcú reklám kell

Az egyik ilyen „cselekvés” szerinte, ahogy a néha elmeháborodott divatot diktáló Harajuku Cityben (Tokió) a Nike óriásáruháza elindította a NikeID-t, ami arról szól, hogy előzetesen bármiféle hibbant mintát tervezhetünk az alap Nike cipőkre, és a boltba besétálva egyszerűen átvesszük saját teremtényünket (ilyet az Adidas is csinál egyébként).
NikeID Harajuku
Szintén hasonló példaként említette a Hong Kong-i alternatív rockzenét kiadó Zoo Records Hidden Sounds kampányát, a James Ready sörmárka Share Your Billboard akcióját, illetve a Homebase nevű lakberendezési áruháztól az angliai Carlisle pályaudvarának átalakítását.
Zoo Records - Hidden Sounds
James Ready - Share Your Billboard
Homebase - Carlisle Railway Station
Tutssel úgy látja, hogy az emberek számára nem az a lényeges a döntéseikkor, hogy az adott reklám hogyan van megcsinálva, hanem az, hogy miért van úgy megcsinálva. A globális kreatívigazgató szerint a hirdetőknek olyan márkákat kell (újra)építeniük, amik gazdagabbá tehetik az emberek életét, egyszerűek, mint a zürichi iroda egyébként valóban zseniális reklámja a Sunrise nevű mobilszolgáltatónak, és reflektálnak az emberi szükségletekre. „Ehhez a kreativitás nem választható opció, hanem az egyetlen járható út” – zárta.
Sunrise - Free SMS
Az ügynökségek le vannak maradva

Brenna szerint a klasszikus ügynökségi modell nem tartható tovább, mert a hagyományos struktúrában egy olyan üzleti modellt támogatnak, ami nem működik. „A reklámbüdzsé nagy részét még mindig a klasszikus médiafelület-vásárlás viszi el, és projektalapon fizetnek az ügynökségeknek egyre kevesebbet. Ha pedig nem működik valami, akkor jön az üres beszéd és a kifogások keresése, amiről a szakmánk amúgy is híres” – mondta.

De mi a jó modell? Brenna maga sem tudta megmondani, de kifejtette, hogy az ügynökségeknek szinte majdnem minden tekintetben változniuk kell. „Vissza kell térni ahhoz, hogy ténylegesen is a legtehetségesebb embereket válasszák ki az ügynökségek, akiket meg kell fizetni. Az ügynökségeket el kell költöztetni a márványpalotákból, a munkatársak számára pedig olyan környezetet kell teremteni, amiben a munka örömmé válik. És végül, karizmatikus vezetőt kell választani a csapatok élére, akik nem csupán pofáznak, de tevékenyen részt is vesznek a munkában” – szögezte le.