hirdetés
hirdetés
hirdetés

Brigádnaplóverseny, avagy mit is díjaz az Effie?

Szászkő László: Szó nincs arról, hogy a kampány miből mennyit hozott

Egy tavalyi ezüst Effie után az Ignis bevezető kampányával az idén is biztosra mentünk. Az áprilisi kommunikáció hatására május első hétvégéjén három nap alatt 2800 autót vettek vagy rendeltek meg, ami az eredeti éves terv 28 százalékának felelt meg.
hirdetés
A kampány óriásplakátokon indult, használt egy építési fóliát, majd jött a helikopteres tévészpot. Gondolatban már fényesítettük a platina Effie-t. Aztán az elmaradt protokollmeghívókból rájöttünk, hogy nem nyertünk semmit.

Kíváncsian vártuk az eredményhirdetést, hogy vajon mosógépből vagy porszívóból nyújtott bárki jobb teljesítményt – merthogy autóból senki, azt az eladási statisztikákból biztosan tudtuk. „Szerencsénk” volt: a tartós fogyasztási cikk kategóriában kizárólag gépjármű – egyébként figyelemre méltó, de eredményében az Ignisétől messze elmaradó – kampányokat díjazott a zsűri, miközben az Ignis-kampány shortlistre sem került.

Az ezüst Effie-t egy abszolút analóg helyzetben induló kampány nyerte: új modell, nyílt hétvége, mérhető eredmények. Az akció az első félévben összesen eladott 355 autóval durván egymilliárd forint forgalmat generált, az Ignisé ugyanakkor 12 milliárdot. Az arany Effie-t ugyancsak nyílt hétvégés autókampány nyerte, amellyel az adott hónapban 1434 autót adtak el. Mi történt itt, kérem? Hogyan láthatja a zsűri többnek az egymilliárdot 12 milliárdnál, a három nap alatt 28 százalékot bárminél? Hogyan különbözhet ennyire a pályán elért eredmény és a zsűri döntése?

Sokakkal beszéltem erről. Bár az Effie-t szigorú titoktartás lengi körül, egy-két dolog azért mégis kirajzolódni látszik.

A pályán elért és a díjkiosztón kihirdetett eredmény fentihez hasonló durva eltérésének a fő oka, hogy a hatékonyságot a lehető legkonkrétabban értelmező pályázók egyszerűen más sportágban indulnak, mint amihez a zsűri feláll. Mi kosárlabdázunk és ontjuk a hárompontosokat, a zsűri viszont a jégtánc szabályai szerint pontozza a mozgásunkat. Mindez – a titoktartásnak és a homályos eredményközlésnek köszönhetően – valószínűleg nem derül ki, amíg objektíve nem, vagy nehezen összehasonlítható sikereket kell összemérni, ám látványosan előjön, ha azonos kategória publikus eredményei versenyeznek egymással.

De van más is. A zsűrizés rendszerének állítólag az az erőssége, hogy 50 szakember pontoz és ennyien, ugye, nem tévedhetnek. Ugyanakkor, az első körben a zsűri kis csoportokra oszlik. A mi pályázatunkkal összesen nyolc (!) ember találkozott! A „függetlenül pontoz” viszont olyannyira igaz, hogy a zsűritagok egymással sem beszélhetnek – így sejtelmük sincs arról, mi lett a pontozásuk eredménye!

Fokozza a nyomást, hogy egy-egy pályázat elbírálására 5-8 perc van, ezalatt keresik a zsűritagok az egyetlen lehetséges kapaszkodót: melyek voltak a kampánycélok és ehhez képest mik az eredmények. Minden pályázat önmagában indul, a tényleges eredményeket tehát még az azonos kategória összehasonlítható számai esetén sem nézi egyszerre senki.

Szó nincs tehát arról, hogy a kampány valójában miből és mennyit hozott. Négy százalék plusz piacrészesedés egy érett termék piacán elképesztő siker lehet, de felületes szemlélőnek csak négy százalék, aminél akár egy ötszázalékos forgalomnövekedés is többnek tűnhet. Így lehet több egymilliárd forint 12 milliárdnál.

Mindez persze a zsűritagokat is zavarja. Egyikük szerint olyan ez, mint valamikor a szocialista brigádnapló írás és értékelés volt: jól (általában utólag) megfogalmazott célok, hősies helytállás, vastapsos elismerés. Mindenki képességei szerint. Nem az eredmény, hanem a jól megfogalmazott cél számít. Végül is ez is egyfajta hatékonyság.

Szászkő László, hat, vezető kreatív­igazgató
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Hozzászólások (7 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Pasha, szerinted hol tart a Suzuki? Mert szerintem ott, ahol 10 éve tartott, és egy centivel sem előrébb. Image nincs, a Swift az árával és a kedvezményekkel kaszált. A
Wagon R+ szintén, hozzáadva egy kis divatos dizájnt.
Az Ignishez meg adjunk ebből a divatos dizájnból még egy kicsit többet és az alapmodell árát továbbra is tartsuk alacsonyan.
Szóval mégegyszer kérdem: Hol tart a Suzuki? Mert az emberek ugyan megveszik, de nem büszkék rá. Hol is van a Hat imageépítése? Szerintem sehol, mert nem is volt soha.
Legyünk már egy kicsit őszinték, legalább magunkhoz.

A trabantos-maseratis példámat pedig nem érted, ha a Trabant múltbéli (???) sikeréről írsz.

Mark Szonja hozzászólásáért viszont minimum egy kirúgás jár a Kreatívtól.
Hogy valaki nem tudja egy szerkesztő mit engedhet meg magának szakmai újságírás címén még hagyján, de hogy ennyire ne értsen valaki ahhoz, amiről ír?
Bár már egyszer egy cikkben sikerült egy copywriterből head of artot csinálnia, illetve junior art dirből seniort. Szóval nem is értem min csodálkozom.

De végül inkább kérdeznék: Nem lehet, hogy ti tévedtek? Nem lehet, hogy nincs konspiráció, nincs inkompetencia a zsűriben? És akkor menjünk tovább: lehet, hogy nincs
a Golden Drumon pánszláv összeesküvés? Az aranypengén Tordai-klán?
Lehet, hogy csak jó magyar szokás szerint nem tudjátok elviselni saját hibáitokat? Lehet, hogy a saját képzettségeteket, hozzáértéseteket, tehetségeteket,
színvonalatokat kellene vizsgálni, ahelyett, hogy a kifogások és magyarázkodások keresésére fordítanátok kreatív és szövegírói energiáitok?

Próbáljuk már egy kicsit büszkébben viselni a vereséget.

Ponti
(akinek semmi köze nincs a nyertesekhez, a kreatív szerkesztőségéhez. Még mielőtt feleslegesen kombinálnátok)
#
Kedves Ponti, csokolom-laci

Szerintem a dolgok ok-okozati összefüggésben állnak.
És ha ez így van, akkor ez azt jelenti, hogy a Suzuki nem magától jutott arra a szintre, ahol van.

Ideje lenne ránéznünk arra a jó magyar szokásunkra, hogy a másik irigy, gonosz, stb.
Bár nem ismerem Don Lazlo "indíttatását", én az ő hangvételéből az értetlenséget érzem.
Persze ez is csak egy nézőpont...
#
Ponti!

Abban teljes mértékben igazad van, hogy a két autó nem egy kategória.
Viszont a trabantos példáddal nem értek egyet.
A trabant fénykorában -anno- mi volt a helyzet?
A válasz roppant egyszerű:
Nem volt más!
Ma viszont mindenkinek a SAJÁT DÖNTÉSE, hogy milyen autóba ül.
#
Kedves csokolom - laci,

autós tapasztalata (ezek szerint magázódunk) biztosan megerősíti, hogy 2800 autó 3 nap alatt NAGYON sok. Pláne az első 3 nap alatt, egy új típus esetében, amikor még
szinte csak a kampány hat.

Tizenkét év alatt lassan hozzászoktunk, hogy a Suzuki folyamatos sikere sokak számára nehezen elfogadható, mint ahogy a liberalizált piacokon egyedülálló, az új autó
eladásokban meglévő 20% feletti piaci részesedése is. Aminek meggyőződésem szerint az autó elérhetősége és megbízhatósága csak az egyik oldala; a másik, hogy A mi
autónkból Magyarországon komoly, sokak által szeretett MÁRKÁT sikerült teremteni. (Valószínűleg nem a korábbi Mercedes tulajdonosok tudatában.)

Tavasszal a Swift kifutásával sokan a piac teljes átrendeződésére számítottak. Vajon miért, ha siker borítékolva volt?

Az, hogy ez az átrendeződés nem más márkák javára történt meg, azt hiszem, egyebek mellett a sikeres bevezető kampánynak is köszönhető. A "borítékolt siker" (bár
az lenne!) tehát korántsem (volt) mindig olyan egyértelmű, mint amilyennek utólag látszik.

Az IGNIS esetében már csak azért sem, mert az IGNIS már semmilyen szempontból nem "olcsó" autó.

Az EFFIE-re visszatérve: ez, ugye, egy hatékonysági verseny. Az, hogy azonos termékkategóriában egy kampány 1 milliárd forgalmat generál, vagy 12 milliárdot, hogy 355
autót ad el két hónap alatt, vagy 2800-at három nap alatt, szerintem jelentős különbség. Mégpedig hatékonysági. Utóbbiak adatok javára és nem fordítva.

De nyugodtan megkérdezhetjük az érintetteket: vajon elcserélnék-e értékesítési adataikat egy bármilyen színű EFFIE-ért, illetve lemondanának-e arról, feltéve,
hogy a másik számait kapják cserébe.
Nincs sok kétségem a válaszokat illetően.
Az IGNIS válaszát biztosan tudom: „Köszönöm, nem cserélek”.

Üdv.

SzL
#
Ponti!

Lehet, hogy a Meriva drága, de hogy az Ignis sem olcsó, az biztos.
(Az Autómagazin árlistája szerint az 1.6-os Meriva Esentia csak 29.000 Ft-tal drágább, mint az 1.5-ös Ignis.)

A két kampány amúgy abszolút hasonló feladattal birkózott meg: új autó, nyitott hétvége, tessék jönni.

A REKLÁM kampány hatását valószínűleg a látogatók száma mutatta volna a legjobban (Mi történjen a reklám hatására? - Jöjjenek el minél többen a
márkakereskedésekbe!), ha ilyen adat rendelkezésre áll. De nem áll.

Úgyhogy marad a forgalom forintban (ez nehezen kérdőjelezhető meg) és a darabszám. Valószínűsíthető, hogy magasabb forgalom és eladott darabszám több látogatót
takar.

De a fő gond (és tanulság) az EFFIE kapcsán számomra nem ez, hanem a kosárlabda és jégtánc keveredése, illetve az a felismerés, hogy a pályázatok még azonos
kategóriában is csak "önmagukkal" versenyeznek. (Így lehet több 1 milliárd 12 milliárdnál.) Meg az az érzés, hogy ez a túlzásba vitt titkolózás (még a nyertes
pályaművek adatai sem publikusak), többet árt, mint használ.

Üdv.

SzL
#
Tisztelt Szászkő László!

Ne haragudjon a következő kritikáért, de nen osztom az Ön véleményét.
Önnök egy olyan termékkel dolgoznak, aminek eleve borítékolva van a sikere. Természetesen ez nem von le semmit az Önnök munkájának eredményességéből,
szépségéből, de olyan érzésem van ezzel kapcsolatban, mintha a MILKA csokoládé új termékével tarolnék, utána pedig várnám az elismeréseket.
Az autós piacon sokkal nehezebb sikereket elérni egy rétegautóval, mint egy "népautóval".
Egy 300-400 db-os értékesítés elérése sokkal nagyobb feladat lehet egyes kategóriákban, mint a Suzuki esetében akár 2000-3000-es növekedés.
Én is dolgoztam autós céggel, tudom mit beszélek.

üdv
laci
#
Még mielőtt a tisztelt zsűrit kérdőre vonnánk, azon azért érdemes lenne elgondolkodni, hogy mit is jelent egy drága autóból 1400-at eladni, illetve egy olcsóból
2800-at. Gondolkodás nélkül vághatjuk rá: SEMMIT. A két autó mennyiségi és forgalmi adatai nem összehasonlíthatók, mivel a kettő nem egy kategória.
Egy Maseratiból 25-öt eladni, ma Magyarországon platina EFFIE-t érdemel. Viszont használt trabantból, ötezerért, reklám nélkül is garantáltan korlátlan mennyiséget
adnék el.
Tehát a "Brigádnaplóverseny" akkor jó, ha egy REKLÁM kampány hatását vizsgálja és nem egy tetszetős, viszonylag olcsó, már önmagában is vonzó és hírértékű
autó forgalmát.
De sajnos a kampányról, annak stratégiájáról, üzenetéről, a fogyasztói motivációk kihasználásáról és mindezek az eredményekre gyakorolt hatásáról még nem
beszélgettünk... Pedig lenne ez a lényeg.
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés