hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fényes szellők

Tudósítás a 2002-es Cannes-i Arany Oroszlán reklámversenyről

„Sej, a mi lobogónkat fényes szellők fújják…” – énekelte a kopott mozgalmi dalt a gyermekkórus a Wieden + Kennedy London Arany Oroszlán-díjas mentolos cukorka reklámfilmben. Ennyi magyar vonatkozása volt 2002-ben a világ legnagyobb hirdetési seregszemléjének.
hirdetés
Nevezni ugyan minden eddiginél több anyaggal, szám szerint 37-tel nevezett a 13 magyar ügynökség, mégsem történt semmi meglepő. Mivel minden kétséget kizáróan érezhető anyagaikban a „globális ízlés”, az optimisták – magamat ezek közé sorolom – joggal várhattak legalább egy döntős, short listes lehetőséget. A zsűriben – a tavalyival ellentétben – végre volt egy „varsói”, a lengyelek képviselték régiónkat, de ez sem segített. A cseheken kívül – akik a prágai Torture Museumnak készítettek sajtóhirdetést – fejbiccentés nem sok, annyit sem nyert a térségünk. A nálunk egyértelműen sikeresebb reklámnemzetek, a szlovénok és a lengyelek is üres kézzel tértek haza.


Hirdető: Coco de Mer (erotikus üzlet), Ügynökség: Saatchi & Saatchi London, Díj: Gold Lion Campaign

Reklámtémaként azért néhol föl-fölsejlett kishazánk. Úgyis mint luxus Mercedes hirdetésben a vastag karkötős, újmagyar főhős, olcsó reklámhelyszínként az obligát Budapest by Night, vagy éppenséggel a díjnyertes „faltörő” Levi’s reklám romos objektumai. A legsikeresebb minden kétséget kizárón a Wieden + Kennedy London Mints kampánya volt, amelyben egy elmegyógyintézetben különböző furcsa logikai feladatokat oldatnak meg a ’60-as évek üldözött értelmiségi ruházatába öltöztetett, sztk-szemüveges alakokkal. Eközben zúg a mozgalmi dal: „… sej, arra az van írva, éljen a szabadság!”. Azon gondolkodtam, vajon van-e ennek az utalásnak, és egyáltalán a magyar nyelvnek valamilyen szerepe, de gondolom, maximum annyi, hogy valamelyik ügyes reklámos túrta valahol Londonban ezt az „ütős” zenei kincset.

A viccet félretéve azért ez is valami, bár a szervizterületet nálam jobban ismerők szerint a magyar piacban nagyjából ennyi van, sőt nemsokára megérhetjük, hogy a feldolgozóiparhoz hasonlóan a filmes kiszolgálóipar is keletebbre, a „mégolcsóbbság” irányába költözik.

Szóval, örüljünk annak, ami van: néhány regionális fesztiválsiker és a cannes-i álom. Sok ideje gondolom persze, hogy Cannes speciálisan a pénzszerzésről és a következő évi zsíros szerződésekről szól. A reklám ünnepét évről évre Szlovéniában tartják. Mégis azt hiszem, érdemes megméretni, esetleg médiában, btl-ben és online lehet esélyünk, mert ezek a kategóriák nem oly zsúfoltak, a többi viszont majdnem reménytelen.

Hirdető: UNICEF, Ügynökség: Springer & Jacoby Werbung, Díj: Gold Lion Campaign

Öt hosszú évet kellett várniuk az angol és amerikai ügynökségeknek, hogy az egyszerűség virtuózait, a brazilokat letaszítsák a cannes-i reklámtrónról. Néhányan ezt a térnyerést (-vesztést) a focivébének tudják be (ottjártamkor a közeledő győzelmi mámorban és Ronaldo mezben úszott a tengerben a sok-sok dél-amerikai), a csalódottabbak és a több összefüggést látók szerint pedig vége a mókának. A pénzes országok, akárcsak a futballban, megelégelték az ötletes, de igen szerény anyagi bázissal bíró déli verők dominanciáját, és a verseny szervezői abba az irányba terelték a díjakat, ahonnan a pénz érkezik.


Hirdető: Oslo Piercing Studio, Ügynökség: Leo Burnett Oslo, Díj: Gold Lion Campaign
Az amerikai siker a filmes (Wieden + Kennedy Portland, Nike, Tag) és a nyomtatott kategóriában (Saatchi & Saatchi London) nem volt meglepetés. A mezőny és a pezsgés idén érezhetően gyengébben alakult a tavalyinál, a szakújságírók szerint a „wassupos” év, azaz 2000 jelentette a csúcsot. Most nem ütköztünk sok új paradigmába, de élvezhető munkák születtek. A recesszió miatt világviszonylatban jóval kevesebb ügynökség nevezett a megmérettetésre. Idén először volt DM-kategória, amelyben, akár az online-ban és a médiában sem találhattunk magyar alkotást. A nagy reklámversenyek általában a megabrandek csatáját hozzák, és különösen igaz ez a filmes mezőnyre. A legnagyobb márkák ezúttal is meghökkentőt alkotott a Volkswagen, az Audi, a Stella Artois, a Budweiser, a Sony, az Ikea, a Levi’s, az Adidas, a Nike és a Pepsi. A fődíjat idén a Nike nyerte a Toronto utcáin, metróállomásain forgatott „Tag” (váltó) című filmmel.


Ebben a reklámbefogadó elé egy zárt, klausztrofób világ tárul, ahol ha megérintenek, át kell adnod az érintést másnak, mert addig csak futhatsz a harmónia, a közösség után. Egy film, ahol mindössze zene hallik. Mély tónusú, monoton, idegesítő zene. Sem beszéd, sem felirat. Ezt a Nike-n kívül nem sok termék engedheti meg magának. Ahogyan azt sem, hogy nyomtatott kategóriában olyan munkával nyerjen, amelyen egy szál elnagyolt gyerekrajz maga a reklám.

A Wieden + Kennedy a legnagyobb, függetlenek tulajdonában lévő hálózat, idén három első díjat nyert. A „Tag” az újságírók díját és a legjobb filmzene díját is megkaparintotta. A britek összesen nyolc arannyal gazdagodtak, az amerikaiak hattal, a franciák hárommal; Argentína, Kanada és Szingapúr egyet-egyet kapott. A brazilok és a svédek, akik inkább printben és online-ban erősebbek, néhány ezüsttel vigasztalódtak. A zsűri tagjai 5059 filmet néztek végig, több mint ezerrel kevesebbet 2001-hez képest.



Hirdető: Club 18-30, Ügynökség: Saatchi & Saatchi London, Díj: Gold Lion Campaign

Nyomtatott kategóriában egy norvég piercing stúdió egyedi kültéri kampánya, valamint egy kis londoni utazási iroda, a Club 18-30 Package Holidays szexuális utalásoktól sem mentes sajtóhirdetése nyerte a fődíjat. „A zsűrit behálózta a szex” – fogalmazott Jeffrey Goodby, a Goodby, Silverstein and Partners társvezére és kreatívigazgatója, a 2002-es zsűri elnöke.

Jeffrey Goodby, a nyomtatott és filmes kategória zsűrielnöke

„Ezeknek a fiataloknak, akik nyaralni mennek, a kisördög mindig ott dolgozik az agyukban: felcsípni valakit” – viccelődött Remy Fabrikant, a JWT svájci kreatívja. Goodby szerint a zsűri a fiatal és inspiratív ötleteket díjazta a szám szerint 9000 print nevező között. A nyomtatott mezőnyben az USA 15, Brazília 15, Nagy-Britannia 13 aranyat nyert. A zsűriben volt egy kis paranoia – fogalmaztak a sajtótájékoztatón – azzal kapcsolatban, hogy szeptember 11-e után egy-egy anyag politikailag korrekt-e vagy sem. E tekintetben a legnagyobb gondban nyilván az észak-amerikaiak voltak, az európaiakat ez az aspektus kevéssé izgathatta.

Hirdető: Cancer Patients Aid Association, Ügynökség: Ogilvy & Mather Mumbai, Díj: Gold Lion


Termék: Discovery Channel, Ügynökség: Neboko Amsterdam, Díj: Gold Lion Campaign

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés