hirdetés
hirdetés
Exkluzív tudósítás Cannes-ból

Konvergens mobiltechnológia - rabszolgasorban a média?

2007-06-20
„A harmadik képernyő, azaz a mobil veszi át az uralmat a következő években a hirdetési felületek terén, rabszolgasorba hajtva a média többi területét” - fogalmazta meg Cannes-ban a hagyományos média képviselőit vagy páni félelemre vagy csak mosolyra késztető jóslatát Annsi Vanjoki, a Nokia ügyvezető alelnöke és multimédiás üzletágvezetője, aki önmagát csak „digitális emigránsnak” nevezte.
Vanjoki - adatok tömegével is alátámasztott - víziója szerint az ügynökségeknek és a hirdetőknek ezentúl nem a hagyományos vagy online kampányokhoz kell igazítaniuk a mobilmarketinget, hanem fordítva: a mobilos alkalmazás lesz az első, és azt követik majd a további felületek.

Vanjoki előadásának középpontjában a Nokia piaci helyzetének és sikereinek szemléltetése állt. Minden bizonnyal őszinte elkötelezettsége mellett azonban annak a kutatásnak az adatai bizonyultak a legérdekesebbnek, amelyet mintegy 40 ezer Nokia mobil-használó között végeztek el annak érdekében, hogy kiderítsék, milyen alkalmazásokat szeretnének a jövő telefonkészülékében.

Az adatok szerint a válaszadók 76 százaléka kamerát, 64 százaléka zenehallgatási lehetőséget, 54 százalékuk játékokat, végül 48 százalékuk internet-hozzáférést preferálna. A valós piaci termelés részben már meg is felel ezeknek az elvárásoknak: az „alap” mobilok egyre nagyobb része rendelkezik már kamera-funkcióval, és a tendencia szerint egyre növekszik az mp3-lejátszóval is ellátott, internet-böngészésre is alkalmas, konvergens készülékek aránya. Ezekből a legtöbbet a Nokia gyártja, és az olyan modellek, mint a nemrég piacra dobott - és a Yahoo-val közösen hirdetett - N95, radikálisan átalakíthatják majd a média folyamatát - legalábbis Annsi Vanjoki szerint. Az alelnök kifejtette, hogy az embereknek egyre nagyobb igényük van arra, hogy minden helyzetben maguknál tudjanak egy „mindentudó” készüléket, és ez amellett, hogy elvonja a figyelmet más médiumoktól, át is alakítja médiafogyasztási szokásaikat.

A felhasználók - mint ahogy azt már sokszor sokan elmondták - egyre gyorsabb és lényegre törőbb információkat akarnak, és a hirdető is csak ilyen megközelítéssel tudja elérni a fogyasztókat. Ezért - összegzett Vanjoki - a jövőben a konvergens mobilra alkalmazhatóság kell, hogy elsődleges legyen egy médiatervben, a többi felület egyre inkább veszít majd a jelentőségéből.

A mobilos diadalmenetet megszakítva, egy kissé árnyalva a képet Bob Greenberg - aki mint az R/GA elnök-vezérigazgatója Vanjoki előadásának fel-és levezetőjeként szerepelt - az új technológiák nehéz hozzáférhetőségéről beszélt, sokszor megdöbbentő adatokkal illusztrálva mondandóját. Az általa ismertetett kutatások szerint például a felhasználók nagy része már 20 perc múlva felhagy egy új készülék funkcióinak megismerésével, és inkább visszaviszi a mobilt - jellemzően a hibásként a boltba visszavitt készülékek mintegy 50 százaléka tökéletes állapotban kerül vissza a forgalmazóhoz. Ami ugyancsak elgondolkodtató arra nézve - hangsúlyozta Greenberg - hogy az új technológiák, mint a konvergens mobil, milyen akadályokba ütközhetnek. A lehetséges megoldás Greenberg szerint a design és a technológia egy olyan fajta ötvözése lehet, mint amit az Apple hajtott végre sikeresen az iPod kezelőfelületével.

De meglehet, ezek a problémák a jövőben nem számítanak majd: ahogy Vanjoki fogalmazott, ő „digitális emigránsnak” tartja magát, hiába van jó ideje mobilja, nem tartozik ahhoz a 20 év alattiak csoportjához, akik már beleszületettek az új kommunikációs érába. A fogyasztók egyre nagyobb hányadát kitevő „digitális őslakosok” azonban már adottként kezelik ezeket a lehetőségeket, és nekik minden bizonnyal más problémáik adódnak majd.

Tófalvy Tamás
kultúrakutató, újságíró

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés