hirdetés
hirdetés
hirdetés

Miért nincs Magyarországon szakmai reklámkritika?

Fáy Miklós válaszol

Nem az a kérdés, miért nincs Magyarországon szakmai reklámkritika, hanem hogy miért is lenne? Ki írná? Az, aki csinálja? És szidná a konkurenciát, néha esetleg mélyen magába nézne, és megvallaná, hogy ő sem volt józan, amikor ötlet helyett ilyen ostobasággal állt elő?
hirdetés
Vagy az írná, aki nem csinálja, mert belebukott, képtelen volt elképzeléseit ráerőltetni az ügyfelekre, és most savanyú a szőlő alapon szidalmazza azokat, akik közé nem tudott bekerülni? Ki venné ezeket komolyan? Akár így, akár úgy történne, milyen pozitív vagy negatív következmények várhatóak? Na ugye.

Miért nincs egyáltalán reklámkritika? Mert fogadjuk el, hogy csak keveseket érdekel, olyasmiről szól, olyan nyelvet használ, amelyet nem ért meg esetleg a nagyközönség, szabadkőműves-gyűlés a beavatottak számára. De miért nincs szó az újságokban egy-egy plakát vagy szpot szellemességéről vagy ostobaságáról, az elkészítés minőségéről – amikor mindez foglalkoztatja az embereket, és nap mint nap tapasztaljuk, hogy mennyi még mindig a félreértés és az előítélet a reklám körül. A reklám jelenti ma képi megoldások tekintetében a televíziózás csúcspontját, olyan jeleneteket a legigényesebb műsorban sem látni, amilyenekkel megszakítják azokat. Miért nem beszélnek erről, ha arról viszont gyakran szó esik, hogy maguk a tévéműsorok mennyire igénytelenek?

Két válasz létezik. Az első: a lapok nem szeretnének saját érdekeikkel szembe futkosni. Mert nemcsak a vásárlókból élnek, hanem a reklámokból is. A másik ok a szerkesztők, akik a reklámokat nem tartják betűre érdemesnek. Ez nem művészet, nem közérdek, nincsenek azonosítható nevek a hirdetések mögött, ráadásul rövid lejáratú műfaj, nem kellően emelkedett téma. Mint tudjuk, egy kritikusnak sem emeltek még szobrot. De egyetlen reklámszövegírónak sem. Tehát szobor szempontjából a reklámkritikus annyira a sor végén áll, hogy jobb, ha nem is létezik.

Fáy Miklós, Népszabadság, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés