hirdetés
hirdetés

Miért nincs Magyarországon szakmai reklámkritika?

Bujtás Attila válaszol
2004-06-01
Az igaz kritika egyenlő az őszinteséggel, az pedig genetikusan hiányzik a magyar reklámszakmából, a napi munkánkból és a rólunk szóló cikkekből. Az őszinteségre főleg az ügyfeleinkkel szemben lenne szükség, mert ott gyökerezik minden, amit kritizálunk.
Már látom is lelki szemeim előtt, ahogy egyes ügyvezetők, ügyfélkapcsolati igazgatók és kreatívigazgatók kontúros ráncokat gyűrnek két szemöldökük közé, mert szerintük az őszinteség kártékony, ellensége a pénznek és félni kell tőle. Mert bizony ők tudják a legjobban, ha kampányaik silányra, öncélúra, láthatatlanra, így hatástalanra sikerülnek.

Tudják, de csitt! A hallgatás, a bólogatás az ügyfél hibás meglátásaira, a „nem” szócska szótárból való likvidálása, a meggyőzni akarás betiltása, a csendre intett kreatív kolléga szerintük mind-mind barátja a pénznek. És jaj annak a kritikusnak, aki ezt a rózsaszín ködöt el szeretné fújni. Jórészt ebben a megélhetési üzletpolitikában látom a gyenge minősége miatt kritizált reklámok eredetét és az okot, hogy nem viseljük jól a kritikát. Pedig előbb-utóbb ezzel a rövid távú gondolkodásmóddal elveszítjük az ügyfeleinket és a pénzt. Ugyanis az ilyen hozzáállás eredménye, hogy egyik fél sem igazán elégedett.

Az őszinte kritika több munkát és sok vitát eredményez. A kérdés az, hogy az ügynökség akar-e jobb lenni, minőségibb, hatékonyabb munkát készíteni, bevállalja-e az ezzel járó több munkát, vagy inkább a könnyebb utat választja. Minden tévelygő ügyfelet helyes útra terelni persze nem lehet, mégis törekedni kellene rá. A választott út, az ügynökség és ügyfelei ereje, hozzáértése pedig tükröződik majd a produktumban. Úgy gondolom, az ügynökségek nagy része magasabb minőségre lenne képes, mint az a munkáikból látszik. Csak épp a könnyebb utat járják, és emiatt nem olvassák szívesen a róluk szóló kritikát.

Bár a tendenciát negatívnak érzem, azért látok ügynökségeket (BBDO, Grey, Publicis), amelyek kevesebb kompromisszumot kötnek, magukkal és ügyfeleikkel szemben is kritikusabbak, éppen ezért sikeresebbek. Általánosságban viszont a magyar reklámszakmának és ügyfeleinek még fel kell nőnie az őszinte kritikához, annak feldolgozásához úgy a napi munkában, mint a szakmai sajtóban. Kemény szavak, de ehhez először még a partnerséget és a munka tiszteletét is meg kellene tanulnunk.

Bujtás Attila
Rebel Rouse, kreatívigazgató

hirdetés
hirdetés