hirdetés
hirdetés

Miért nincs Magyarországon szakmai reklámkritika?

Tordai Péter válaszol
2004-06-01
Szerintem nincs szükség rá. Ha a reklámosok rosszat csinálnak, annak alapvetően az az oka, hogy még mindig nem tudjuk, hogyan kell jó reklámot csinálni, és azt az ügyfélnek üzleti értéket képviselő „termékként” eladni. És a nem tudást nem a kritika fogja a helyes irányba terelni.
Mindenekelőtt söprögessünk alaposan a magunk háza táján. Először legyünk önmagunk kritikusai. És másodszor és harmadszor és negyedszer is. És ha ezen túl vagyunk, akkor segítsük a nagyon lelkes és nagyon fiatal kollégáinkat, hogy jó és még jobb ötleteik legyenek. (Ennyi tennivaló mellett amúgy sincs idő reklámkritikát írni.)

Aztán amire még szükség van, az a megfelelő szakmai tréning (jó példa erre a MAKSZ által szervezett Turbina) és az olyan kötetlen, beszélgetős szakmai összejövetelek, amelyet Nemes Juli kezdeményezésére az Argus Film szervez.

Szerintem a szakmai kritikának akkor jön el az ideje, ha majd minden évben komoly mennyiségű fesztiválelismerést zsebelünk be. Akkor majd lehet csemegézni, akkor majd igazán presztízse lesz annak, ha a szakma kritikusa néhány dicsérő sorral ajándékoz meg minket.

Mindannyian büszkék vagyunk az integetős fiúra, de ha jobban megnézzük, szomorkás mosoly ül a szája sarkában. Mintha ezt gondolná: „15 év után csak engem tudtok ünnepelni?” És mert nem vagyok tapasztalt kritikus, azért a biztonság okáért: akinek nem inge stb. …

Tordai Péter
BBDO Budapest, kreatívigazgató

hirdetés
hirdetés