hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nincs fortélyos félelem

Alig egy hete jelent meg a Kreatív Online-on Kaszás György publicisztikája a közutak melletti reklámtáblák korlátozásáról. A Magyar Közterületi Média Szövetség ezután közleményt adott ki, amelyre Kaszás ismét megfogalmazta kérdéseit. Most a szövetség elnöke válaszol neki, levelét változtatás nélkül közöljük. 

hirdetés

A Közterület Média 98%-on!

Van valami megmagyarázhatatlan és ellenállhatatlan abban, ahogy a média szakma működik avagy, ahogy működtetik a benne lévő szereplők. Néha elmerengek azon, hogy hogyan lesznek tényekből hírek, hogyan válnak egyszerű dolgok bonyolulttá. Mitől és miért gondolják kollégáink, hogy bizonyos események mögött előre felépített összeesküvés elméletek lapulnak? A mi szakmánk alapjaiban véve gyanakvóbb, avagy pont a szakmánk jellegéből adódóan már rögtön látványosan prezentálunk, csak úgy fut a slide SHOW, az elkápráztatás, mint legfőbb cél már beépült a vérkeringésünkbe is? Valami furcsa zajlik, de még nem kaptam el a fonalát: majd minden helyzetre a létező legpesszimistábban reagál a szakma, hol vannak a legalább realistán gondolkodók? 

Ha tehetem, szabadidőm jelentős részét a gyermekeimmel és imádott Balatonommal töltöm. Ők a szabadság tiszteletére tanítanak azzal, hogy puszta jelenlétükkel elkápráztatnak, és folyamatosan arra emlékeztetnek, hogy az élet olyan egyszerű, ne akarjam bonyolulttá tenni. Ami valljuk meg nem mindig könnyű, hiszen a szakmai életem közege, ahogy most György véleménye is, sokszor nem erre vezetne. 

Tiszteletben tartom György véleményét, habár egyetérteni vele nem tudok. Arra gondoltam, hogy szívesen vennénk, ha György ellátogatna a Magyar Közterületi Média Szövetség soron következő ülései bármelyikére ezzel is segítve őt, hogy legközelebbi helyzetértékelés alkotása előtt megismerhesse a szereplőket. A szereplőket, akikről ismeretlenül írt. 

György azt kérdezi, hogy miért két héttel a törvény kihirdetése után szólalt meg Szövetségünk. Sajnos ezen mondat tényállítása helytelen: már a törvénytervezet megjelenése után aktív párbeszédet folytattunk az érdekeltekkel, Szövetségünk tagjaival, a döntéshozókkal, sőt az érdeklődő újságírókkal is. Hiszek a kommunikáció, az érdekegyeztetés erejében, keresem a kompromisszum kész megoldásokat.

Az elmúlt hetek legfőbb tapasztalása az volt, hogy hogyan forgatták ki szavaimat egyes újságok hasábjain, és igen, az a tényállás, miszerint a közterület piac legfeljebb 2%-át érintheti a törvény, sajnos nem volt elég „megrázó” és „szenzációs”, ezért kicsit fel kellett turbózni a számot, holott még ezen százalékpont csökkentéséről is folynak a tárgyalások. Nem gondolom György, hogy az általad kiemelt sajtókiadványok dezinformáltak lettek volna, a dezinformáltság és az információ torzítás között nagy a különbség… 

Sajnos ezen torzított információk jutottak el a Hirdetőkhöz is, és sajnos sok esetben a Hirdetőktől olyan kérdések is eljutottak hozzánk, amelyben a közterület média felületek szinte teljes lebontásáról kérdeztek.. Erre reagálva fogalmaztuk meg hivatalos közleményünket, amelyben a törvény Hirdetői szempontból leglényegesebb elemét emeltük ki: a közúttól 50-100 méterre épült lakóterületen kívüli táblákat érinti a törvény. György állítása, miszerint a Hirdetők egy része ez által nem tudja majd marketingkommunikációs céljait érvényesíteni, enyhén szóval is túlzó és médiatervezés szakmailag téves… 

György írásában fontos kérdéseket tesz fel, azonban az azokra adott válaszai leginkább csak egy hollywood-i forgatókönyvben állnák meg a helyüket, nem pedig itt, a valóság talaján. De maradjunk a kérdéseknél és a tényszerű válaszoknál. 

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása a már 13 éve érvényben lévő törvényi szabályozás betartásának törvényi kötelezettségét erősíti meg: a törvény szellemisége azon táblákat érinti, amelyek csomóponti elhelyezkedésük miatt balesetveszélyesek lehetnek, illetve útesztétikai és tájvédelmi szempontból sem támogatandóak. Maga a tövény már 13 éve létezik!

Szövetségünk első nyilvános nyilatkozataiban, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felé történő megkereséseivel nem a már 13 éve létező törvény létjogosultságát kérdőjelezte meg, hanem a további szigorításoknak próbált elébe menni. Örömmel jelentem, hogy tárgyalásaink és egyeztetéseink beváltották a hozzájuk fűződő reményeinket:

2011. január 17.-én kaptam kézhez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos válaszát, mely szerint idézem: „…a lakott területen belüli reklámtábla elhelyezésre, a közút területén kívül, a jövőben sem kívánunk korlátozó intézkedést hozni. Jelenlegi jogszabály módosítás a lakott területen belüli korábbi szabályozást fenntartja...”

Ismételten az általam nagyra tartott érdekegyeztetés és józan dialógus érvényesült, igaz, szenzációk és véráldozatok nélkül. Szövetségünk megvédte tagjait: a már 13 éve érvényben lévő törvény módosítása csak a már életben lévő rendelkezéseket erősítette meg, újakat nem hozott.  

Nincs „fortélyos félelem”, sajnos nincs, és József Attila sem volt soha copywriter, hanem nemzetünk egyik legnagyobbikaként emlékszünk rá, sajnos nincsenek a Szövetségünkből kitaszított családok sem…Nem, sajnos nincs sehol szenzáció. Mi csak dolgozunk „csendben, szépen, ahogy a csillag megy az égen.”

Somogyi Miklós, a Magyar Közterületi Média Szövetség elnöke
a szerző cikkei

hirdetés
Hozzászólások (6 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
egyetértek azzal, hogy a szakmai párbeszéd, a "parkettra" lépés hasznos lehetne, de:
ehhez minimum az kéne, hogy maga szakma (értsd: médiatulajdonosok, optimalizálók, médiavásárló ügynökségek, hirdetők)érdkeltek legyen ebben, viszont nem azok.
mindenkinek inkább érdeke a jelenlegi helyzet fenntartása. érdemes utána olvasni, hogy ki-kicsoda és ki kivel van ezen a piacon, sok mindent megértünk. ez a törvényi
cécó nem több, mint egyes cégek piszkálása a nem a mi kutyánk térfélen.
#
http://hg.hu/cikk/design/11422-varos-reklamok-nelkul
#
:))) Hmmm, ez (is) szép!
..."csak pontosan, szépen, ahogy" esik, úgy puffan!
#
Bocsánat, nem írok soha név nélkül, most lemaradt az aláírásom.
Kaszás György
#
Miklós, a reagálásodban az általam feltett 11 kérdésből kettőre adtál konkrét választ. Az egyik az, hogy te a kezdetektől 2%-os lehetséges veszteségről beszéltél a
sajtónak, de szerinted a HVG és társai a szenzáció érdekében, ahogy írod, „felturbózták” a számot. (Érdekes, hogy egységesen 8-10 százalékra, ezt már én teszem
hozzá.) A másik az, hogy nincs fortélyos félelem. E két konkrét válaszodat is köszönöm, bár a 2/9 nem a legjobb megválaszolási arány, mert szerintem a 11/0 lenne az
elfogadható.
Azzal a finoman kioktató közléseddel viszont, hogy József Attila sosem volt copywriter, vitatkoznom kell. Számos forrásból közismert ennek az ellentéte, s ezt a
reklámiskolák magyar reklámtörténet óráin oktatják is a kezdő tanulóknak. Ha például ráklikkelsz a http://www.kreativ.hu/cikk/irok_a_csatasorban URL-re, akkor ott egy,
a Kreatív Online-on 2000-ben megjelent Hermann Irén írást találsz. Ajánlom figyelmedbe. Ha ez nem elég, akkor idézek egy másik forrást (
http://www.reklamvonal.hu/new/alap.php?inc=dsp&id=138 ), Macskássy Kati, a legendás Macskássy Gyula lánya írásának egy részletét:
„József Attila a Norcoc svájcisapka kétsoros reklámszöveg-variációit dolgozta ki, a következőképpen:

Mit visel úrinő és mit hord kokott
fejebubján, ha nem Nor-coc-ot.

Sapkám Nor-coc
ilyet hordok.

Nor-coc sapkám hona Svájc
viseli Svarc, hordja Vájsz.

Minek annak fuszekli
kinek fején Nor-coc dekli.

Eszemadta kis barnája,
Nor-coc gyártmány a sapkája.

Hőbe-hóba, télen nyáron
Nor-coc sapkát hord a párom.

Akármilyen snorr kokott -
még az is hord Nor-cocot.”

Na, most itt fentebb tehát vitán felül egy Nor-coc márkamegbízás prezentációs anyaga olvasható. És ki ír pénzért, megbízásra reklámszöveget? A copywriter. Amikor
J.A. ilyen munkán dolgozott, mai terminológia szerint mi volt tehát? Igen, a helyes válasz: copywriter. Ez persze nem zárja ki azt, hogy József Attila valóban nagy ember
volt. Mint ahogyan azt se, hogy egy copywriter nagy ember legyen. Nem is értem az általad jelzett distanciát. Pláne egy marketingkommunikációs oldalon.

Ui.: Jut eszembe: nemzetünk egyik legnagyobbika a Ne légy szeles… című verséből vett idézet úgy szól, hogy „dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az
égen,…”
Nem tudom, őt kívántad-e idézni a „csendben, szépen, ahogy a csillag megy az égen.” idézőjeles kitételeddel. Ha igen, akkor ez nem sikerült pontosan, szépen.
#
No lám, nem éltünk hiába!

Kaszás György sem, Somogyi Miklós sem, meg mi többiek sem, akik itt néha véleményt nyilvánítunk... mert beszélgetünk, eszmét cserélünk szakmai kérdésekről
nyilvánosan. Ez a fajta "beszélgetés" pedig reményeim szerint vélekedésre készteti a "csak" olvasó többséget is, tehát aktivizálja a szakmát a párbeszédre és
önérdekeinek korrekt érvényesítésére. Vagyis a magunkba nézésre. Ez is egyfajta "tanulási folyamat".
Véleményem szerint ugyanis a szakmaféltő párbeszéd a legfontosabb jővőépítő tényező - a Szövetség, annak tagjai, ill. a Szövetségen kívüli szakmai szereplők
együttes véleménycseréje. Mert ez a teljes szakma! És ilyen "országos kérdésekben" kívánatos a teljes konszenzus, de legalábbis az optimális kompromisszum. Ezért jó
"segédfórum" ez itt, a Kreatív nyivánossága. Mert így sokakhoz eljut a polémia, ami talán felhívás "további keringőkre"!

Akkor maradjunk a "táncnál"!
Majdnem mindegy is, kinek van igaza, attól még Kaszás György vitathatatlan érdeme, hogy véleményével elindította ezt a "táncot", ugyanígy respektet érdemel Somogyi
Miklós, aki másodikként a "parkettre lépett" (megjegyzem, ha ő lépett volna elsőnek, az talán márkaépítőbb lett volna a Szövetségnek és a szakmának, de spongya rá,
a lényeg, hogy valami történés van... vagy lesz!).
Az egészen biztos, hogy ők ketten már bizonyították lépésükkel, hogy a "napi mókuskeréken" túl képesek és hajlandóak a szakma általános ügyeit, etikáját,
közös jövőjét, az erről történő gondolkodás terheit is a vállukra venni, és gondolataikkal (akár esetleges tévedéseikkel...) a nyilvánosságot, a legszélesebb
szakmai közösséget megszólítani (amellett, hogy egymást is szólongatják rendesen...).
Nos, szerintem ebben van a lényeg, ez példa(értékű). Ha mindannyian a "magánügyeink" mellett csak egy kicsit foglakoznánk nap mint nap a széles értelemben vett
"reklámszakmánk" közös értékeivel, érdekeivel is, akkor máris közelebb jutnánk a korrekt, etikus, profi reklám szakmához, ami által rövid úton vissza lehetne
szerezni a már oly sokszor "bús dalokban elsiratott" néhai szakmai presztízsünket, respektünket is! Szóval, ez egy sokszereplős "táncparty", amelyből kinek-kinek
ritmusérzéke szerint ki kell vennie a részét! Ha mindenki ezen is dolgozik, akkor a kívülálló (pl. hirdető megrendelő...) azt látja majd, hogy egészében szépen
mozgott az "úri közönség", jó est volt, érdemes folytatni...

Vissza az utakra (lakott területen kívül...)!
A jelen cikk egyik kitétele:
"A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása a már 13 éve érvényben lévő törvényi szabályozás betartásának törvényi kötelezettségét
erősíti meg: a törvény szellemisége azon táblákat érinti, amelyek csomóponti elhelyezkedésük miatt balesetveszélyesek lehetnek, illetve útesztétikai és tájvédelmi
szempontból sem támogatandóak. Maga a tövény már 13 éve létezik!"

Nos ez megerősít abbéli hitemben, hogy eddig sem a szabályozással volt gond, hanem annak betartásával és betartatásával! Hisz ezek szerint már 13 éve nem
létezhetnének e helyeken bizonyos reklámeszközök, és mégis ott vannak! Hogyan fordulhatott ez nálunk elő??!! (Ugye nem kell elismételnem a "kiskapus" választ...?)
Tehát most, hogy csupán "megerősítettük a törvényi kötelezettséget", mégis marad az alapkérdés: ér-e valamit a puszta "megerősítés"? Azt mondom,nem! Csakis akkor
lesz érvénye, ha valóban megszűnnek a kibúvók, azaz nem lehetnek többé "egyenlőbbek az egyenlők között". A vízválasztó az, számíthat-e a jövőben, hogy ki a "mi
kutyánk kölyke"??!!

Egyetlen "apróságról" azért még mindig nem esett szó "hivatalosan": ha tényleg 4 m2-ben korlátozzuk a felületméretet 50, ill. 100 m fölötti látótávolságban, akkor
ez vajh' nem "ellehetetlenítés". Hangsúlyozom, ha ez mindössze tényleg 2%, lehet, hogy nem is akkora gond, de hívjuk már annak, ami! (És itt is az a legfőbb kérdés, hogy
mindenkinek egyforma lesz-é a 4, akár bontásról,annak elrendeléséről, akár új építésről, annak engedélyezéséről van szó... Nagy talány, jöhet a puding, hisz a
desszert már elfogadott fogás a menüben!)

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés