hirdetés
hirdetés

Óránként 39 ezerért dolgozhat a kreatív

2008-08-04
Mennyiért gondolkodik egy órát a kreatívigazgató? Mennyit ér egy produkciós egyórás telefonálgatása? Kiszámolta az egyes ügynökségi munkaterületekre vonatkozó átlagos árképzési értékeket a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének ATL-szekciója, hogy informálja a megbízókat, legális foglalkoztatás és adózás mellett mennyit ér az ügynökségi szakemberek munkája.

Árképzési átlagos értékeket határozott meg a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) ATL-szekciója. A lista összeállításában a szervezet a Megyer Örs vezette Megyer Consultinggal dolgozott együtt. A lista később kiegészül majd egy kampányköltségeket taglaló összeállítással is, amelyből az derül majd ki, hogy mennyibe kerül egy átlagos kampány, azon belül pedig az egyes kampányelemek mennyit érnek. A MAKSZ hasonló adatsort tervez nyilvánosságra hozni a médiaügynökségi árakról is.

A cél egyszerű: azt szeretnék, ha a megbízók képet kapnának arról, mekkora az értéke az ügynökségi munkának. Erre azért van szükség, mert az utóbbi években az ügynökségek sokszor az önköltségi ár alatt vállaltak el egy-egy munkát. Márpedig ezt csak akkor tehetik meg, ha vagy a bérek kifizetésében csalnak, vagy máshol.

„Azt szeretnénk, hogy az azonos szakmában dolgozó vetélytársak ne lőjék hasba egymást állandóan, egy-egy megbízásért cserébe, mert az mindenkinek rossz”. Ezzel a mondattal kezdte Aczél László, a MAKSZ ATL szekciójának vezetője, a Y&R ügyvezetője az árképzési átlagérték közzétételének indoklását. Szerinte az árharc mára annyira erős lett, hogy a piac összes szereplőjének üzleti lehetőségeit veszélyezteti.

Megyer Örs szerint az egymás alá ígérés miatt kialakult helyzet a megbízónak sem jó. „Lehet, hogy sikerül lealkudni egy kampányt húsz százalékkal, de ez azt is jelenti, hogy az ügynökség gyengébb minőségű munkát készít” – fogalmazott Megyer. Szerinte az elmúlt évtized árháborúja miatt az ügynökségmenedzsment a kieső bevételeket általában a bérköltségeken próbálta megspórolni, ami egyenesen vezetett a szakmai színvonal eséséhez. „Az irreálisan alacsony árakkal mindenki rosszul jár” – tette hozzá Megyer.

A árképzési átlagértékekhez képest pozitív és negatív irányba is el lehet térni, de az összeállítók szerint 10-20 százaléknál nagyobb negatív eltérés azt feltételezi, hogy az ügynökség nem működik legálisan. „ Azt szeretnénk, ha a megbízókban tudatosulna, hogy ha valami nagyon olcsó, akkor vagy nagyon rossz minőségű, vagy valahol máshol próbálja behozni az ügynökség a kieső bevételeket” – fogalmazott Aczél László.

A szövetség a listát a tagok részére elküldi, illetve a szakmai sajtón keresztül terjeszti. „Egy szakmai párbeszédet szeretnénk elindítani a minőségi kommunikációs tanácsadói munka értékéről” – magyarázta Aczél László.

A MAKSZ szerint az adatok egyaránt érvényesek a hazai és a multinacionális tulajdonosi háttérrel rendelkező ügynökségekre. „Mivel bérekben nincs jelentős különbség magyar és nemzetközi ügynökségek között, az árazás is azonos feltételek mellett zajlik” – mondta Megyer Örs. Az árháború miatti csökkenő bevétel komoly gondja az ügynökségi piacnak. Egy korábbi írásunkból az derült ki, hogy a kilencvenes évek elején aranybányának számító ügynökségi állás mára egyáltalán nem olyan nagy főnyeremény: az ügynökségi dolgozókkal azonos döntéshozói szinten dolgozó megrendelői oldalon dolgozó marketingesek jóval többet keresnek.

A MAKSZ kezdeményezésének ez csak az első eleme, a kampányköltségek kalkulációja és a médiaügynökségi árszintek meghatározása még folyamatban van, vagyis erre a témára még többször visszatérünk a közeljövőben.
 

Módszertan: Az árképzési átlagok alapja a MAKSZ tagok által benyújtott önbevallásos bértáblázat volt. Ebből az adatból kiszámolták, mennyibe kerül egy-egy munkatárs havonta a cégnek, majd ehhez hozzáadták a cég egyéb működési költségeit. Az adatsor összeállításánál számításba vették a nem közvetlenül reklámkészítéssel foglalkozó munkatársak (adminisztráció, pénzügy stb.) bérköltségeit is.

  

ATL státuszok

számított rezsióradíj 
 
 
ÜGYFÉLKAPCSOLAT  
Asszisztens 6 000
Junior Account (0-2 év) 7 500
Account Executive (1-4 év) 10 500
Senior Account Executive (3+ év) 14 000
Account Director  (4+ év) 24 000
Group Account Director 39 000
Client Service Director 38 000
Traffic Manager 12 000
Kutatási vezető 15 000
Stratégiai tervező 26 000
KREATÍV     
Operátor 9 000
Szövegíró (0-4 év) 11 500
Szenior szövegíró (3+ év) 16 500
Grafikus 10 000
Art Director (2-5 év) 15 500
Szenior Art Director (4+ év) 22 000
Group Kreatív Director (5+ év) 30 000
Kreatív igazgató 39 000
PRODUKCIÓ  
Nyomdai produkciós munkatárs 13 000
Nyomdai produkciós igazgató 22 000
Elektronikus produkciós munkatárs 15 500
Elektronikus produkciós igazgató 19 500
Art Buyer 12 500
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés