hirdetés
hirdetés
hirdetés

Óránként 39 ezerért dolgozhat a kreatív

Mennyiért gondolkodik egy órát a kreatívigazgató? Mennyit ér egy produkciós egyórás telefonálgatása? Kiszámolta az egyes ügynökségi munkaterületekre vonatkozó átlagos árképzési értékeket a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének ATL-szekciója, hogy informálja a megbízókat, legális foglalkoztatás és adózás mellett mennyit ér az ügynökségi szakemberek munkája.
hirdetés

Árképzési átlagos értékeket határozott meg a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) ATL-szekciója. A lista összeállításában a szervezet a Megyer Örs vezette Megyer Consultinggal dolgozott együtt. A lista később kiegészül majd egy kampányköltségeket taglaló összeállítással is, amelyből az derül majd ki, hogy mennyibe kerül egy átlagos kampány, azon belül pedig az egyes kampányelemek mennyit érnek. A MAKSZ hasonló adatsort tervez nyilvánosságra hozni a médiaügynökségi árakról is.

A cél egyszerű: azt szeretnék, ha a megbízók képet kapnának arról, mekkora az értéke az ügynökségi munkának. Erre azért van szükség, mert az utóbbi években az ügynökségek sokszor az önköltségi ár alatt vállaltak el egy-egy munkát. Márpedig ezt csak akkor tehetik meg, ha vagy a bérek kifizetésében csalnak, vagy máshol.

„Azt szeretnénk, hogy az azonos szakmában dolgozó vetélytársak ne lőjék hasba egymást állandóan, egy-egy megbízásért cserébe, mert az mindenkinek rossz”. Ezzel a mondattal kezdte Aczél László, a MAKSZ ATL szekciójának vezetője, a Y&R ügyvezetője az árképzési átlagérték közzétételének indoklását. Szerinte az árharc mára annyira erős lett, hogy a piac összes szereplőjének üzleti lehetőségeit veszélyezteti.

Megyer Örs szerint az egymás alá ígérés miatt kialakult helyzet a megbízónak sem jó. „Lehet, hogy sikerül lealkudni egy kampányt húsz százalékkal, de ez azt is jelenti, hogy az ügynökség gyengébb minőségű munkát készít” – fogalmazott Megyer. Szerinte az elmúlt évtized árháborúja miatt az ügynökségmenedzsment a kieső bevételeket általában a bérköltségeken próbálta megspórolni, ami egyenesen vezetett a szakmai színvonal eséséhez. „Az irreálisan alacsony árakkal mindenki rosszul jár” – tette hozzá Megyer.

A árképzési átlagértékekhez képest pozitív és negatív irányba is el lehet térni, de az összeállítók szerint 10-20 százaléknál nagyobb negatív eltérés azt feltételezi, hogy az ügynökség nem működik legálisan. „ Azt szeretnénk, ha a megbízókban tudatosulna, hogy ha valami nagyon olcsó, akkor vagy nagyon rossz minőségű, vagy valahol máshol próbálja behozni az ügynökség a kieső bevételeket” – fogalmazott Aczél László.

A szövetség a listát a tagok részére elküldi, illetve a szakmai sajtón keresztül terjeszti. „Egy szakmai párbeszédet szeretnénk elindítani a minőségi kommunikációs tanácsadói munka értékéről” – magyarázta Aczél László.

A MAKSZ szerint az adatok egyaránt érvényesek a hazai és a multinacionális tulajdonosi háttérrel rendelkező ügynökségekre. „Mivel bérekben nincs jelentős különbség magyar és nemzetközi ügynökségek között, az árazás is azonos feltételek mellett zajlik” – mondta Megyer Örs. Az árháború miatti csökkenő bevétel komoly gondja az ügynökségi piacnak. Egy korábbi írásunkból az derült ki, hogy a kilencvenes évek elején aranybányának számító ügynökségi állás mára egyáltalán nem olyan nagy főnyeremény: az ügynökségi dolgozókkal azonos döntéshozói szinten dolgozó megrendelői oldalon dolgozó marketingesek jóval többet keresnek.

A MAKSZ kezdeményezésének ez csak az első eleme, a kampányköltségek kalkulációja és a médiaügynökségi árszintek meghatározása még folyamatban van, vagyis erre a témára még többször visszatérünk a közeljövőben.
 

Módszertan: Az árképzési átlagok alapja a MAKSZ tagok által benyújtott önbevallásos bértáblázat volt. Ebből az adatból kiszámolták, mennyibe kerül egy-egy munkatárs havonta a cégnek, majd ehhez hozzáadták a cég egyéb működési költségeit. Az adatsor összeállításánál számításba vették a nem közvetlenül reklámkészítéssel foglalkozó munkatársak (adminisztráció, pénzügy stb.) bérköltségeit is.

  

ATL státuszok

számított rezsióradíj 
 
 
ÜGYFÉLKAPCSOLAT  
Asszisztens 6 000
Junior Account (0-2 év) 7 500
Account Executive (1-4 év) 10 500
Senior Account Executive (3+ év) 14 000
Account Director  (4+ év) 24 000
Group Account Director 39 000
Client Service Director 38 000
Traffic Manager 12 000
Kutatási vezető 15 000
Stratégiai tervező 26 000
KREATÍV     
Operátor 9 000
Szövegíró (0-4 év) 11 500
Szenior szövegíró (3+ év) 16 500
Grafikus 10 000
Art Director (2-5 év) 15 500
Szenior Art Director (4+ év) 22 000
Group Kreatív Director (5+ év) 30 000
Kreatív igazgató 39 000
PRODUKCIÓ  
Nyomdai produkciós munkatárs 13 000
Nyomdai produkciós igazgató 22 000
Elektronikus produkciós munkatárs 15 500
Elektronikus produkciós igazgató 19 500
Art Buyer 12 500
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Hozzászólások (7 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Most látom, de nagyjából igaz.
#
Akkor jól számolom, hogy kb ezeknek az összegeknek az ötöde az illetők által kapott óránkénti (bruttó) fizetés?
#
Természetesen jogos elvárás a kalkulációs módszer ismerete.
A számítás alapját az a bérfelmérés adta, amelyet évek óta végeztet a MAKSZ azért, hogy minden ügynökség vezetője tisztában legyen a piaci viszonyokkal.
A jelen számítási módszer lényege, hogy az ügynökség valamennyi költségét bérarányosan rá kell vetíteni azokra a munkatársakra, akik egy munka kapcsán
kiszámlázhatók. Vagyis meg kellett nézni, hogy átlagosan hányszázaléka az összbér a teljes költségnek. Ezen belül meg kellett nézni, hogy hány százalék az
inproduktív bérek aránya. Ehhez kellett hozzászámítani a kérek közterheit, valamint a bérarányos nyereséget, amely szintén fontos része kell legyen a számításnak.
Így kaptunk egy 2,99-es szorzót, amely akkor lett volna végeredmény, ha mindenki napi 8 órában, minden munkanapon szabdság és prémium nélkül dolgozott volna. Vagyis ezt
még módosítani kellett. A nemzetközi gyakorlatban általánban a napi 6 órát veszik produktívnak. Átlagosan 4 hét szabadsággal és egy hónap prémiummal lehet
számolni. (Az egy hónap tartalmaz minden bérjellegű juattatást is) Továbbá tartalmazott egy 4%-os szorzót is béremelés címén, mert az utolsó rendelkezésre álló
adatok a 2007-es bérfelmérés adatai voltak. A számítás adatait az ügynökségi átlagok szolgáltatták.
Vagyis azért rezsióradíj, mert a kiszámlázható munkatársak díjai tartalmazzák az ügynökség arányosan rájuk eső teljes rezsijét.

Még egy fontos információ: a bérfelmérés 19 MAKSZ ügynökség adatait tartalmazta (95%).
#
Egyetértek azzal, hogy tisztába kell tenni a fejekben az értéket ennek a szolgáltatásnak is, de biztos, hogy ez a legjobb módszer rá. Mi alapján lettek az úgynevezett
rezsióradíjak kalkulálva. Egy kutatás eredményének bemutatásakor - különösen szakmán belül - nem illene a módszertant is megosztani?
#
"Azért azt is fontos megjegyezni, hogy az árak csökkenésének és a szakma értékbeli reputációjának romlásának minden ügynökség részese volt az elmúlt kb 15
évben."

Milyen igaz. És ez a folyamat vajon visszafordíthatatlan? Valahol érdemes elkezdeni, nem?

Szerintem fontos, hogy az ügyfelek is tisztán lássák mennyibe kerül ügynökségeknél egy munkaóra. Lehet, hogy némely cégnél mások a profitelvárások, az is lehet,
hogy más módon alkalmazza a dolgozóit, mégis ez egy elég jó viszonyítási alap lehet.
#
Ja és jó lenne ismerni, hogy mi alapján kalkulálták (módszertan) a táblázatban szereplő összegeket és miért hívják rezsióradíjnak...
#
Milyen szerencse, hogy a MAKSZ-ról lehet néha olvasni! Azért ennek a felmérésnek a konklúziós része több sebből is vérzik: pl nem biztos, hogy csalás vagy mutyi van a
háttérben, ha valaki áron alul vállal el egy megbízást (ráadásul ez elég relatív, hogy kinek mit jelent), különösen akkor, ha hosszútávú megtérülésben
gondolkodik az adott ügynökség. Megyer Örs kijelentése arra vonatkozóan, hogy nincs különbség a nemzetközi és hazai ügynökségek árképzésében, meglehetősen
felelőtlen, hiszen egy nemzetközi ügynökségnek általában a nagy nemzetközi kommunikációs csoportja által meghatározott profit mértékével kell kalkulálnia, ezáltal
termelnie a nyereséget a részvényesek számára is. Ez egy kevésbé komplikált tulajdonosszerkezettel rendelkező hazai ügynökség esetében jóval egyszerűbb.
Természetesen itt jelentkezhet az árképzésben való eltérés miatt ugyanannak a projektnek az árazásában számottevő különbség, amit a megrendelő észlel is, de ennek
oka nem feltétlenül a tisztességtelen piaci magatartás.
Azért azt is fontos megjegyezni, hogy az árak csökkenésének és a szakma értékbeli reputációjának romlásának minden ügynökség részese volt az elmúlt kb 15
évben. Ráadásul pont az ügyeskedések miatt engedték meg maguknak a nemzetközi ügynökségek is azt, hogy jóval alacsonyabb áron vállaltak el különböző feladatokat.
Érdekes ez a PR fogás annak a szakmai szervezetnek a részéről, aki felmutatható eredményt nem tudott produkálni megalapulása óta pl a tendereztetés ügyében, pedig sok
esetben ennek a versenyfolyamatnak is lehet az eredménye az egymás alá ígérgetés, áron aluli vállalás, nem?
Ha megrendelő vagyok, hol érdekel engem az ügynökségek nyavalygása a költségek emelkedése és a bevétel ezt nem követő stagnálása miatt? Ők voltak azok, akik
hozzászoktattak azokhoz az árakhoz, amiért dolgoztattam mostanáig, nem? Úgy tűnik, hogy a szakma a saját maga részére előkészített hosszútávú csapdába találja
magát, de biztos, hogy ez a megoldás, ami a cikkben megjelent?
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés