hirdetés
hirdetés
hirdetés

Peep Show

Működnek-e hirdetési szempontból a reality show-k?

Akár egyes csoportok televíziózási szokásainak megváltozásával is járhat, hogy a három legnagyobb kereskedelmi csatorna elindította a reality show-kat. A hirdetők egy része azonban egyelőre óvatos, és a nézettségi adatok mellett a műsorok tartalmára és visszhangjára is odafigyel.
hirdetés
Az eredeti, a legnagyobb, a legsikeresebb – mutatták be a Nagy Testvért a tv2 vezetői olyan laza magabiztossággal, amelyet az elmúlt két évben ritkán láthattunk a nézettségi versenyben idén nyárig egyre jobban lemaradó csatorna házatáján. A szeptember elseji beköltözést megelőző sajtótájékoztatón feszült várakozásnak nyoma sem volt az arcokon, pedig a televízió nem kis célt tűzött maga elé. A Big Brotherrel és persze a teljes arculatváltással a tv2 a 18-49 éves korosztályban szeretné kikezdeni a konkurens RTL Klub dominanciáját.

Akikért a felhajtás indult
Az egyik legelterjedtebb vélekedés a reality műfaja kapcsán az, hogy olyan fiatalokat is a televízió elé tud szegezni, akik máskor nem vagy csak kevésbé voltak elérhetőek a nagy kereskedelmi csatornák számára. Pontosan ebben bízhatott a tv2 vezetése is, amikor a 18-49 éves korosztály megnyerése érdekében a Big Brothert csatába indította a több éve töretlen népszerűségnek örvendő Barátok közt ellen. Az angol Channel 4 esete azonban azt mutatja, hogy mindez csupán addig igaz, amíg ezek a műsorok az újdonság erejével hatnak. A csatornán nyáron befejeződött harmadik – egyébként összességében nagyon sikeres – Big Brother széria közönségének összetétele ugyanis már jelentősen kedvezőtlenebb volt, mint a korábbiaké.

Az első hazai adatok azt mutatják, hogy a fiatalok valóban kíváncsiak voltak a műsorok elindulására. Ennek következtében az esti főműsoridőben az össznézettség megnövekedett, a tv2 közönségaránya pedig szeptember első felében egész estére nézve minden korcsoportban megelőzte az RTL Klubét. A reality show-k nézőinek összetétele azonban ennek ellenére sem tér el markánsan az esti műsorsávban korábban megszokottól, ezért különlegességet inkább a műsorok tartalma és annak hatásai jelenthetik a hirdetők és a médiatervezők számára.

A tv2 a Big Brother nagyszabású bevezető kampánya alatt nagy figyelmet fordított a program szakmai kommunikációjára is. A komoly kereskedelmi erőfeszítések eredményeként így a csatorna sikerekről számolhatott be a Kreatínak. Várdy Zoltán, a televízió kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a műsor körüli reklámidőt 15%-os felárral értékesítették, és több olyan új hirdető is megjelent a csatornán, akiket kifejezetten a fiatalok elérésének lehetősége vonzott.

Nem ígéret – bizonyíték
A tv2 tudta, miért fizet és mit várhat el az Endemollal kötött licencszmegállapodás nyomán. A holland cég által 1999-ben először bemutatott Big Brother formátum ugyanis az elmúlt három évben már a világ 20 országában bizonyított, nézettségi rekordokkal éppúgy, mint a különböző interaktív csatornák sikeres alkalmazásával. A műsor több európai ország után nagyon népszerű lett Dél-Amerikában és Dél-Afrikában is, talán csak a CBS-en futó amerikai széria nézettsége maradt el a várakozásoktól.

Kelet-Európában a Big Brother ez idáig csupán Lengyelországban került programra, mivel a spanyol Telefonica csoport irányítása alá került Endemol a hazánknál lényegesen nagyobb piacokra koncentrál. Műsorait nem szívesen licencszeli, inkább saját leányvállalatain keresztül készíti el őket. Így a tv2 már a licencsz megszerzését is komoly eredményként könyvelhette el, a vezérigazgató korábbi cége, az Interaktív produkciós iroda pedig a holland cég képviselőinek útmutatásai mellett kezdhetett neki a show hazai megvalósításának.

Még Valódibb Világ
Az RTL Klub tavaly már a castingon is túl volt, amikor a szeptember 11-i események hatására elhalasztotta saját reality show-jának programra tűzését. Ám egy időben a Big Brother előkészületeinek megkezdésével a ValóVilág elindítása újra napirendre került. Az RTL Klub saját bevallása szerint a kezdetektől kizárta, hogy valamely sikeres nemzetközi licencsz alapján készüljön műsor, ezért a ValóVilágot és annak szabályait a csatorna kreatívjai álmodták meg. Az interaktivitást a castingra is kiterjesztő műsor így is sokban épít a Nagy Testvér bevált receptjére, bár az RTL Klub a Big Brothernél barátságosabb és interaktívabb műsort ígért, amely jobban passzol majd a hazai közönséghez.

Nem lesz politika és nem lesz élőben szex, a ValóVilág az emberi kapcsolatokra koncentrál – mondta Kolosi Péter programigazgató egy héttel a Big Brother indulása után és néhány nappal a Való Világ Villába való beköltözés előtt. Mindez azt is jelenti, hogy az RTL Klub a későbbi indulás és az ismeretlen brand miatt a Big Brother-hez képest kénytelen definiálni a ValóVilágot, ugyanakkor fel is használhatja a Big Brotherrel kapcsolatos első tapasztalatokat és visszhangokat is.

Távol Budapesttől
Miközben augusztusban a Hungexpon és a Kunigunda utcában még csak az előkészületek folytak, a Mátra csendjében a Viasat3 stábja több héten át forgatta a csatorna most adásban lévő Farm című műsorát. A harmadik legnagyobb kereskedelmi adóvá előlépett MTG-csatorna attól az – ugyancsak a cégcsoporthoz tartozó – Strix produkciós irodától kapta meg a Farm elkészítésének jogait, amely a korábban már sikerrel bemutatott Bár cimű program licensztulajdonosa is. A Viasat3 a dokumentarista ízű, és a vissza-a-természethez elvet zászlójára tűző programjával a két bezártságban játszódó műsornak kíván alternatívát nyújtani, az első jelek szerint azonban az erőteljes bevezetés hiányában a műsor alternatívát igen, komoly konkurenciát azonban nem jelent a Big Brothernek és a ValóVilágnak.

Totális háború
A valóságshow akkor igazán hatásos, ha mindennapjainkat tematizálni tudja. A műfaj ugyanis nem létezhet folyamatos és totális publicitás nélkül, ezért a küzdelem terepe a média szinte minden szegmensére kiterjed. A csatornák a műsorok kapcsán soha nem látott médiapartneri hálózatot építettek maguk köré, amely a műsoridőn kívül is biztosítja a Nagy Testvér és a ValóVilág Villa lakóinak jelenlétét.

A korábban kialakult kapcsolatokra építve az RTL Klub médiapartnere a Danubius Rádió, a Blikk és a Best; a Big Brotheré a Sláger, a Színes Mai Lap, a Metro, és több Sanoma lap; a Farmé a Rádió 1, a Metro és a Mai Nap. A televíziókkal való együttműködés persze korántsem öncélú ezen lapok és rádiók számára, hiszen a csatornákon való megjelenésen túl a műsorokkal kapcsolatos olyan exkluzív információk közlésére kaphatnak lehetőséget, amely elősegítheti az eladott példányszámok, illetve a hallgatottság növekedését.

A Big Brother és a hozzá hasonló élő formátumok még sikeresebbek, ha a műsor részesévé tudják tenni a közönség arra fogékony szegmensét különböző interaktív szolgáltatások alkalmazásával. A nézők bevonását célzó megoldások ugyanakkor jelentős bevételeket is generálnak, ami segíthet a produkciók hatalmas költségvetésének kigazdálkodásában. A nemzetközi tapasztalatok szerint a mobiltelefonról küldött szöveges üzenetek sikere a már itthon is rendszeresen alkalmazott emelt díjas telefonos megoldások üzleti jelentőségét is felülmúlják. Az SMS-ben történő szavazások és hírlevelek ezért az itthoni műsorokban is központi szerepet kaptak.

És persze online
A Big Brother kapcsán való kiemelt megjelenéssel újabb felhasználókat megnyerni kívánó V-net számára a műsor oldalának premierje nem alakult a legsikeresebben. A webes közvetítést és az oldal működtetését a műsor hivatalos partnereként biztosító V-net által készített oldal ugyanis az első adást követő, minden várakozást felülmúló roham hatására összeomlott. A műsor első két hetében így csak egy sebtében összerakott „light" verzió működött, amelyről ugyan elérhetőek voltak az online savát-borsát jelentő élő webközvetítések, ám ez a hirdetők számára aligha bizonyult elég vonzónak, így valószínűleg a két fél által közösen tervezett értékesítés sem váltja be teljesen a hozzáfűzött reményeket.

Pedig a külföldi tapasztalatok szerint a show idejére a Big Brother oldalak látogatottsága a legnépszerűbb portálokkal vetekedik, különösen akkor, ha az élő videostreamek ingyenesen érhetőek el. A fizetős modell általánosan elfogadott online payment megoldás hiányában itthon reálisan fel sem merülhetett, bár a V-net szerény díjért a négy ingyenesen elérhető mellé két további kamera által készített közvetítést kínál saját internet-előfizetői számára.

Valószínűleg az RTL Klubot kevesebb meglepetés éri a ValóVilág oldala kapcsán, mivel internetes partnerének, az Axelerónak a későbbi indulás elegendő időt biztosított egy hasonló fiaskó elkerülésére. Az Axelero azért is szerencsésebb választásnak tűnik, mert az általa működtetett piacvezető Origo portál folyamatosan terelhet újabb és újabb látogatókat a ValóVilág oldalára, amely a portálba integráltan hatékonyabban is értékesíthető.

Minden lehetséges
A dániai Big Brotherben egy napon a lakók úgy döntöttek, hogy együttesen kivonulnak a házból és a műsorból, így a tv2 vezetői az értékesítési sikerek és a kezdeti nézettségi előny ellenére sem dőlhetnek nyugodtan hátra. A reality show-t éppen kiszámíthatatlansága teszi vonzóvá a nézők és stresszel telítetté a készítők számára.

A producerek és szerkesztők a szereplőket közvetlenül nem manipulálhatják, a történet öntörvényűen bontakozik ki. Ezért a casting mellett a siker záloga az a szerkesztői munka, amely segítségével napról napra egy órában érdekes sztorikat kell bemutatniuk a közönség számára. A tv2 ehhez a licensszel együtt nagyon komoly nemzetközi know-how-t kapott, az RTL Klub számára azonban lehet, hogy éppen a saját formátum kötetlensége jelenthet versenyelőnyt. Egy bizonyos: a valóság most nálunk is elkezdődött, és a két csatorna szakemberei erőt próbáló versenyben mérik össze tudásukat decemberig.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés