hirdetés
hirdetés

Simicska-Nyerges-Fonyó – 80%

2012-11-23

A Kantar Media listaáras adatai alapján 2012 első felében a Fidesz-közeli gazdasági holdudvar az állami hirdetések 80 százalékát vitte.

A Kreatív Online a nyári, részletes Közterületi pénzosztás az Orbán-korszakban cikke után a Kantar Mediától novemberben kikérte a 2012 első féléves listaáras adatokat a közterületi piac állami hirdetési bevételeire vonatkozóan. Ebből az látszik, hogy a közterületi médiában az állam továbbra is a Fideszhez köthető üzletemberek – Simicska Lajos, Nyerges Zsolt és Fonyó Károly - közterületi vállalkozásait favorizálta (az üzletemberek médiavállalkozásait korábban több cikkben tárgyaltuk, például itt és itt, ezért tovább nem részleteznénk). Ahogy korábban sem, úgy most sem állítjuk, hogy a listaár közel állna a tényleges költésekhez (erről a problémáról, és annak kezelhetetlenségéről szintén nyári cikkünkben, illetve iparági ajánlásunkban olvashat), a listaárakkal mindössze arányokat próbálunk bemutatni. 

Maradt a 80 százalék

2012 első félévében (január 1-től július 30-ig) a Kantar listaáras adatai alapján az állami szektor 2,12 milliárd forintot költött (2011-ben egész évben 3,59 milliárd forint volt, tehát jó eséllyel idén év végéig több lesz, mint tavaly). Ebből listaáron 1,46 milliárd forint ment a Simicska és Nyerges tulajdonába tartozó Publimontba, 240,5 millió pedig a Fonyó Károly érdekeltségébe tartozó, német-társtulajdonú Euro AWK-ba. A Publimont részesedése így 69 százalékos, az Euro AWK-é pedig 11 százalék, ezzel közös részesedésük 80 százalék, ugyanannyi, mint tavaly egész évben volt (A Kantar Media adatbázisában a Simicska-érdekeltség Mahir Cityposter nem szerepel, illetve a Publimont-érdekeltségű BKV-járműreklámokat sem becsüli ebben az adatbázisban, de mindkét felületen megjelentek állami hirdetések. A Kantar ezen adatbázisa csak óriásplakát és citylight-felületeket vesz figyelembe!).

 

A piac második legerősebb szereplőjének, az Epamediának összesen 73,25 millió jutott listaáron, amely 4 százalékos részesedést jelent. Érdemes továbbá megemlíteni, hogy az idén már 4,5 milliárd forintnyi közbeszerzést megnyerő Inter Media Group társtulajdonosának, Somogyi Miklósnak a közterületi cége, a Mediacontact listaáron 165,5 millió forintot kapott, ezzel részesedése 8 százalékos lett (Somogyi Miklós cégeiről és a közterületi médiapiacon betöltött szerepéről lásd bővebben itt).

 

A kereskedelmi hirdetők logikája továbbra is egészen más képet mutat a Kantar adatai alapján, így a közterületi költéseknél egyelőre nem tapasztalható az a rádiós piacon elterjedt nézet, miszerint a kereskedelmi hirdetők a pénzeik átcsoportosításával kívánnának „az aktuális kurzusnak megfelelni”. A Kantar adatai szerint ugyanis a kereskedelmi hirdetések 45 százaléka ment az Epamediába és csupán 19 százaléka a Publimontba, vagyis a piac továbbra is máshogyan vélekedik a két legnagyobb piaci szereplő súlyáról, kínálatáról, mint az állami szektor.

A nagyobb költők

Az első félévben összesen 26 állami cég, minisztérium, önkormányzat hirdetett közterületen a Kantar Media adatai alapján. A legnagyobb költők alfabetikus sorrendben (zárójelben a médiaügynökség és a listaáras költés egész millióra kerekítve): Államadósság Kezelő Központ (Vivaki, 297 millió), Magyar Fejlesztési Bank (Bell & Partners, 272 millió), Magyar Posta (Initiative Media, 137 millió), Miniszterelnökség-KIM (IMG, 239 millió), Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (IMG, 364 millió), Nemzeti Üdülési Alapítvány/Szolgálat – Erzsébet kártya (a médiaügynökséget nem tudni, a K-Monitor és az Index is perben áll velük ezért, 221 millió), Szerencsejáték Zrt. (Vivaki, 235 millió).

A helyzet állása

A kormányváltás óta az állami szektor a Publimontnál 4,8 milliárd forintot költött el listaáron, ezzel 67 százalékos a részesedése. A második helyen a kormányváltás óta a Mediacontact áll 965 millió forinttal, a harmadikon pedig az Euro AWK 722 millióval. Hármójuk összrészesedése 90 százalék.

Bátorfy Attila

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés