Hazai cégek olimpiás kampányai
A Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) és a szakágak szponzorai a plakátok és a szpotok mellett idén gerillakampánnyal is próbálkoztak. Olimpiás reklámok és hirdetői magyarázatok.
A magyar olimpiai mozgalom legnagyobb támogatói között a bankszektor szereplőit, a telekommunikációs cégeket, valamint az energiapiac vezetőit találjuk. A MOB 2004-2008 közötti időszak gyémántfokozatú főtámogatói az E.on, a Szerencsejáték és a T-Mobile voltak. Ők összesen – az Adidas-szal kiegészülve – 50 millió forinttal támogatták az olimpiai mozgalmat. Ennek megfelelően mindhárom cég jelentős erőket fektetett a támogatói szerepvállalás kihangsúlyozásába is. A MOB megjelenési felületeket biztosított támogatói számára a Magyar Televízióban (MTV), a Nemzeti Sportban és a Magyar Rádióban. Ezeken felül a közvetítések közvetlen közelében megvásárolt támogatói szpotokat kedvezményes tarifával számolta az MTV.
A cégeknek szinte minden platformon voltak megjelenései, de természetesen a hagyományos közterületi reklámok és televíziós szpotok mondhatók igazán szembetűnőnek. A MOB és a szakágak egyéb fokozatú támogatói közül a K&H, a Vodafone, a MKB és a Mol megjelenései voltak jól követhetőek, viszont az Adidas a MOB gyémántfokozatú támogatójaként a labdarúgó Európa Bajnoksággal ellentétben az olimpia előtt és alatt nem kampányolt, ahogy a sport iránti elkötelezettségét tradicionálisan jól kommunikáló McDonald’s sem. A Kreatív Online megkeresésére Jenet Katalin, az Adidas Magyarország kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a magyar olimpiai csapat hivatalos sportszergyártójaként eleve jelentős médiamegjelenéseik voltak egész évben, és az olimpia alatt a küldöttség az ő melegítőikben szerepelt, ennek megfelelően korábban úgy döntöttek, hogy külön olimpiai kampányra idén nem lesz szükségük. A McDonald's nemzetközi stratégiai döntésekre hivatkozva nem kampányolt Magyarországon.
A szponzorok a médiamegjelenések mellett természetesen igyekeztek kilépni a képernyő és a hirdetőtáblák adta szűkös keretekből és programokkal, rendezvényekkel, márkázott tárgyakkal (gumicukorral, matricával, ásványvízzel) igyekeztek tovább erősíteni a márkamegjelenésüket az olimpiára. A Samsung a „Fuss az olimpiai lánggal!” program keretében négy magyart (köztük két civilt) utaztatott ki Hainan szigetére, köztük Halász Judit színész- énekesnőt és Barabás Évát, az RTL Klub műsorvezetőjét, bár ennek nyoma nem igazán maradt a hazai médiában. A K&H olimpiai futónapokat rendezett, a T-Mobile pedig egy sörsátrat telepített a budapesti Madách térre. Kevés visszhangja volt azonban a T-Mobile Pekingmanager.hu játékkal összekötött hírportáljának.
Újszerűnek mondható integrált kommunikációt folytatott az olimpia alatt a Vodafone. A köztéri szökőkutakban cápauszonyokkal gerillázó telekommunikációs vállalat akciójához a Vodapolo.hu minisite is kapcsolódott, amit Iványi Orsolya, a Vodafone pr-menedzserének elmondása szerint a kampány elindulása óta 30 ezren látogattak meg.
A legfontosabb portálok közül a Samsung a Telesport.hu-t, a T-Mobile a Nemzetisport.hu-t, az E.on az Indexet, a K&H pedig az Origót bérelte ki magának az olimpia idejére.
A Kreatív Online megkeresésére a cégek képviselői azt nyilatkozták, hogy az olimpiai szponzorációtól elsősorban márkaismertség-növekedést, valamint a vállalat sport iránti elkötelezettségének elismerését várják. Ennek kutatását a cégek önállóan végzik. A kampányok bekerülési költségei a támogatói összegeken felül néhány tízmillió és százötven millió forint között mozogtak. Az olimpiához kapcsolódó megjelenések médiaanalízise a TNS Media Intelligence kutatócég ígérete szerint szeptemberben várható.
Szerencsejáték
T-Mobile
Mol
E.on
Vodafone


Samsung
Samsung reklámfilm
MKB
MKB reklámfilm


K&H
K&H reklámfilm

A NOB szponzorációs szabályzat |
Az Olimpiai Játékok 17 napos periódusa alatt nem jelenhet meg a sugárzásra kerülő reklám és szponzorációs megjelenésekben a Játékokban hivatalosan részt vevő sportoló, edző vagy hivatalos személy neve, képe, hangja, képmása, játéka stb. ● a támogatói üzenetben nem jelenhetnek meg a termék csomagolásán látszódó, a termék tulajdonságára, összetételére, árára vonatkozó információk (kivéve a termék márkanevét, logoját). |