Nyolc gyalázatos tender
Előre levajazott alibiverseny, online árlejtésbe belerokkanó ügynökség és többfordulós túráztatás eredmény nélkül – csak pár eset azok közül, amelyeket botrányosnak ítélt a kommunikációs szakma. Nyolcat gyűjtöttünk össze közülük.
A kommunikációs szakma feje legutóbb a Bosch-tender miatt durrant el, aminek nyomán a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) egy komplett programot indított el a tendereztetési gyakorlat szabályainak rögzítésére. Mező László, a MAKSZ médiaszekciójának elnöke az egerszalóki reklámkonferencián ismertette a szövetség elképzelését. Egy, a prezentációhoz készített kutatás szerint a szövetség által korábban megfogalmazott versenytárgyalási útmutatónak a megvizsgált 625 tender kétharmada nem felelt meg, ami mindenesetre kérdésessé tette az eddigi ügynökségi politika hatékonyságát.
Kemény ajánlás
A MAKSZ elképzelése szerint a jövőben a tagügynökségek csak olyan tenderen indulnának el, amelyek a közeljövőben a szövetség beszerzési munkacsoportja által készített ajánlásnak megfelelnének. A tervek arról is szólnak, hogy a versenytárgyalási útmutatóban kötelezővé tennék, hogy az ügyfél a tenderen előre közölje a pályázat pontos határidőit, döntési szempontjait, díjazását és fogalmazzon egyértelműen azzal kapcsolatban, hogy miként kezeli a birtokába került információkat és ötleteket. Az ügynökségeknek a jövőben titoktartás mellett kötelező lenne jelenteniük, hogy milyen tenderen indultak el.
Egerszalókon ugyanakkor Mező László prezentációját követő kerekasztal-beszélgetésen mind az ügynökségek, mind az ügyfelek kétkedve fogadták a MAKSZ elképzeléseit. A később az összeállításunkban még szerepet kapó Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs ügyvezető igazgatója például úgy fogalmazott: „egy tender kiírása egyáltalán nem zárja ki azt, hogy hosszú távú munkakapcsolat alakulhasson ki egy megrendelő és egy ügynökség között, csak azért, mert az előbbi időről időre megtenderezteti utóbbi munkáját”. Példaként a K&H és az OMD kapcsolatát hozta fel, amely éppen most lesz tíz éves, annak ellenére, hogy a bank nem egyszer írt ki tendert ez alatt az idő alatt.
A probléma megoldására, vagy legalábbis enyhítésére a MAKSZ btl-szekciójában is történtek erőfeszítések. A szekció alapvetően a MAKSZ elképzelését alapként véve, azt némileg a btl-piac sajátosságai szerint optimalizálva megalkotta saját ajánlását. A btl-piac tenderszabályozási lehetőségeiről és a btl-szekció ajánlásáról is szó esik majd a Nagy BTL Vitanap tenderekkel foglalkozó szekciójában.
A belga példa
Tizennyolc belga reklámügynökség lényegében ugyanezen okok miatt még idén februárban egy online kampánnyal hirdetett sztrájkot a tendereztetési gyakorlat ellen. Egy hétig az ügynökségek honlapja helyett egy üzenet jelent meg, amiben elégedetlenségüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy az 1990-ben az iparági szereplők által aláírt tendereztetési alapokmányt az ügyfelek egyszerűen semmibe veszik.
A Belga Reklámszövetség és a Belga Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége közös alapokmánya kikötötte például, hogy egy tenderre maximum három ügynökséget lehet meghívni, de az ügyfelek ezt nem tartották be. Az ügynökségek kiszámolták, hogy a versenyeztetés nekik akár nyolcvanezer eurójukba is kerülhet, tíz meghívott ügynökségnél ezért az összegért pedig így csak tíz százalék esélyük van a győzelemre, ami nagyon kevés. Az ügynökségeknek az is problémát okozott, hogy az elindulás rendkívül sok energiát emésztenek fel, és főleg azokra a szakemberekre hárul, akiknek a meglévő ügyfelekkel kellene foglalkozniuk. A sztrájk mellett szolidaritásból kiállt a brit Institution of Practitioners of Advertising (IPA) is. A sztrájk közben több ügynökség is csatlakozott, az ügynek a nemzetközi szaksajtóban óriási visszhangja lett.
Több a baj
Ahogy összeállításunkból kiderül, vannak jól megfogható központi problémák, amelyek egy-egy tenderbotrány során a szakmát kihozták a béketűrésből. Ilyen probléma például az online árlicit, vagy az előre nem lefektetett elvárások/követelmények, de a hosszan tartó, érdemi tájékoztatás nélküli versenyeztetés is galibát jelent. Ez jellemzően a piaci versenyekre vonatkozik. Az állami, vagy állami tulajdonú cégek által kiírt tenderek jelentik a másik csoportot, amiknél jellemzően inkább az obskúrus piaci összefonódások és a gyanúk szerint kifejezetten egy szereplőre kiírt tenderek jelentik a legnagyobb botrányforrást. Mi számos iparági szereplővel folytatott beszélgetésünk alapján az alábbi, szerintünk a típusokat jól illusztráló tendereket választottuk ki, a sor persze folytatható lenne, és amennyiben az emlékeiből elő tud kotorni még párat, akkor kérjük, ossza meg velünk akár e-mailben, akár a fórumon.
1. Lehetőséget adtak a bemutatkozásra - Bosch, komplex tender, 2010 |
![]() |
2. Rosszul végződött - K&H Bank, kreatívtender, 2009 |
![]() |
3. Csak egy (két) legény a gáton - Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium, komplex tender, 2008 |
Példátlan összeg és kiírási feltételek jellemezték http://www.kreativ.hu/cikk/az_egyeduli_indulo_nyert_a_furcsa_ketmilliardos_eu_s_rekordtenderen/index.php az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézete (VKSZI) által kiírt komplex kreatívtendert. OIyannyira példátlanul szigorúak voltak a kiírási feltételek (ISO minősítés, nagyon speciális eu-s referenciák, HD-kamera, vágóstúdió, öt grafikai állomás), hogy az ügynökségeket – egy kivételével – vissza is tartotta az indulástól. Holott a kétmilliárdos keretösszeg, amitől ráadásul 50 százalékig felfelé el is lehetett a végén térni, elviekben az egész szakmát meg kellett volna mozgatnia, a kiírási feltételeket azonban úgy látszik, az Insomnián (a speciális referenciáknak egyedül megfelelő Mindshare-rel közösen) kívül senki nem tudta teljesíteni. A MAKSZ ugyan időközben sikertelenül próbált beavatkozni, de a VKSZI hajthatatlannak bizonyult. A Kreatív akkor megkereste a tíz legnagyobb ügynökség legtöbbjét, akik nem indultak a tenderen, mivel nem tudták volna teljesíteni a feltételeket. A VKSZI úgy reagált, hogy az ügynökségek rosszul értelmezték a kiírást, és a szigorú feltételek némi energiabefektetéssel és konzultációval „megoldhatók” lettek volna.
![]() |
4. Ment a gőzös – Agrármarketing Centrum (AMC), vöröshús-kampány, 2007 |
![]() |
5. Árban lejtett - General Motors, btl-tender, 2007 |
![]() |
6. Véget nem érő történet – Fővárosi Önkormányzat, pr-tender, 2005-től |
![]() |
7. Déja Vu - Malév, kreatívtender, 2004 |
![]() |
8. Eszelős szívatás - Fővárosi Vízművek, kreatívtender, 2003 |
![]() |