McDonald’s - a legutáltabb brand az Egyesült Királyságban
Technológiai cégek vezetik a brit Marketing szaklap a legkedveltebb márkákról szóló listáját: az első a Nokia, de az iPod és a Facebook is az élbolyban van. A legutáltabbak dobogójára a McDonald’s, az AOL internetszolgáltató és a The Sun bulvárlap került fel. Ugyanakkor a felmérés alapján úgy tűnik, a siker szempontjából az a fontos, hogy a márka így vagy úgy, de erős érzelmeket váltson ki.
A McDonald’s 2007-es évét például „a Big Mac nagy visszatéréseként” emlegették az Egyesült Királyságban az erős üzleti eredmények miatt, miközben most sikerült megnyerniük a legutáltabb márka címet. A stílusos nevű Jill McDonald, a gyorsétterem-lánc Észak-Európáért felelős marketingvezetője a Marketing kérdésére elismerte: a McDonald’s megosztó márka, de a britek 70 százaléka például ennek ellenére évente legalább egyszer betér egyik éttermükbe. Hasonló a helyzet a 13. legutáltabb Ryanairrel: a légitársasággal milliók utaznak úgy fillérekért, hogy közben a jelek szerint erősen utálják a választott márkát.
A kutatásból az is kiolvasható, nem mindig a gigászi marketingköltés a legsikeresebb út a márkaépítéshez. Az ötödik legnépszerűbb Facebook közösségi oldalt például alig hirdették, miközben a Sky Sports műholdas csatorna hiába költ szürreális összegeket reklámra, főleg a nők szavazatainak köszönhetően menthetetlenül az egyik legutáltabb adó maradt.
A legkedveltebb márkák | A legutáltabb márkák | ||
Helyezés | Márka | Helyezés | Márka |
1 | Nokia | 1 | McDonald’s |
2 | Tesco | 2 | AOL |
3 | iPod | 3 | The Sun |
4 | O2 | 4 | N-Gage |
5 | 7 | Manchester United | |
7 | BBC One | 11 | British Airways |
10 | Marks & Spencer | 13 | Ryanair |
12 | British Airways | 14 | easyJet |
15 | The Sun | 16 | KFC |
17 | YouTube | 17 | Skoda |
19 | Vodafone | 18 | Ferrero Rocher |
20 | Sony Ericsson | 22 | Tesco |
26 | Dove | 26 | Vodafone |
27 | KFC | 28 | Sony Walkman |
28 | Manchester United | 29 | Chelsea FC |
31 | Samsung | 30 | Lidl |
32 | Ford | 31 | T-Mobile |
36 | Subway | 33 | Ford |
37 | McDonald's | 34 | Burger King |
38 | Pizza Hut | 35 | Arsenal FC |
42 | Sony Walkman | 41 | MySpace |
43 | Ferrero Rocher | 42 | Spar |
49 | Levi's | 44 |
Az ellentmondások a szektorokra bontott ötös listákban is folytatódnak: az Egyesült Királyságban nemcsak hipermarketeket, hanem számtalan kis alapterületű belvárosi boltot is üzemeltető Tesco például egyszerre a legkedveltebb és legutáltabb áruház. A közösségi weboldalak adataiból pedig egyértelműen látszik, hogy míg a fiatalok mind a Facebookon próbálják túlélni a szabad délutánjaikat és ki is hozták kedvencüket elsőnek, addig a 45 fölöttiek a negyedik helyre gyűlölték fel az oldalt. Utóbbiak a maguk részéről a Friends Reunited osztálytalálkozó site-on keresgélik a volt barátnőket – amely így a harmadik legkedveltebb, de a fiatalok szavazatai révén az első legutáltabb oldal.
És végül a Manchester United egyértelműen az Egyesült Királyság kedvenc és leggyűlöltebb focicsapata egyszerre – meglepetést inkább az okozott, hogy a Tottenham Hotspur befért a kedvencek közé ötödiknek (a Liverpool, Arsenal, Chelsea trió mögé), míg a Wigan Athletic nevű vidéki csapat ismeretlen okokból a legutáltabbak között debütált.
Celebek – nem működnek akárhogyan |
Ogilvy legendás könyve annak idején megpróbálta lebeszélni a reklámszakembereket arról, hogy hírességekkel próbálják emelni a márkák fényét. Erre az Egyesült Királyságban ugyanúgy tesznek, mint máshol, de a Marketing reklámokban megjelenő celebeket vizsgáló kutatása szerint tényleg nem működik automatikusan a dolog. A Sainsbury’s áruházlánccal összeállt Jamie Oliver például a második legkedveltebb híresség, aki egy márkának adta kölcsönbe az arcát, de ő köztudomásúan tanácsokat is ad a „Próbáljon ki valami újat ma” szlogennel nyomuló láncnak. A Tesco fényét emelni próbáló Victoria Beckham ugyanakkor magabiztos győzelmet aratott a legutáltabb reklámozó celebek között. „A fogyasztók egyre cinikusabbak a hírességekkel próbálkozó márkákkal szemben, így kulcsfontosságú, hogy valós kapcsolat legyen az arc és a termék között” – vonta le a tanulságot a Marketing kérdésére Hamish Pringle, a Celebrity Sells című könyv szerzője. |