Szabad utat ad a GVH a médiapiaci mozgásoknak
- GVH - jogerősen bünteti az OTP-t, de nem tudni, mennyire
- GVH - biztosítást hirdetettek befektetésként a postán
- GVH - törvénymódosítást sürget
- Ringier - Mihók Attila csak Magyarországra koncentrál
- Ringier - változás a gazdasági igazgatói poszton
- Magyar Telekom - új ügynökség dolgozhat a márkaváltó kampányon
- GVH - tízmilliós bírság a Magyar Telekomnak
- GVH - megbüntette a Telekomot
- Nyugodt Erő
- Mázlira játszik a Balassi Intézet a New York-i kampánytenderrel
- Óránként 39 ezerért dolgozhat a kreatív
A napilap- és magazinpiacon érdekelt Ringier, a Népszabadság és a magazinokban utazó Sanoma közös cége, a Magyar Előfizetői Vagyonkezelő (MEV) 2007 végén döntött arról, hogy teljes tulajdont szerez az egy évvel korábban indult Médialogban. A lapterjesztő cég a korábban az előfizetők ellátását egyedül végző Magyar Posta egyetlen vetélytársa, a napilapok előfizetői terjesztésének mintegy 90 százalékát, a magazinok előfizetői terjesztésének mintegy 30 százalékát ellenőrzi.
A cégben a német F-Log AG bírt többségi, 51 százalékos tulajdonrésszel a három kiadó 49 százalékos részesedése mellett. Annak idején a GVH épp azért járult hozzá az alternatív terjesztőcég létrehozásához, mert abban a kiadóknak nem volt többségi tulajdona, így nem volt lehetőségük visszaélésekre más kiadók termékeinek terjesztésekor. A hatóság most mégis hozzzájárult a kivásárláshoz, azzal a feltétellel, hogy a Médialog minden félnek azonos feltételekkel, diszkriminációmentesen kínálja az előfizetői terjesztést, a birtokába kerülő üzleti titkokat pedig senki számára nem teszi hozzáférhetővé.
A tulajdonosi átrendeződéssel a Kreatív magazin februári száma részletesen is foglalkozott. Akkor azt írtuk, a Médialogot birtokló három kiadó nyitott újabb partnerek bevonására, a tavaly kétmilliárdos veszteséget termelő, idén ötszázmilliós mínusszal kalkuláló cég ugyanakkor üzleti befektető bevonásával azonban egyelőre nem számol. A Világgazdaság értesülései nyomán aztán egy hónapja arról számoltunk be, a kiadók mégis a Médialog eladását fontolgatják.
Az IKO-é az RTL 30 százaléka, a Magyar Telekomé a mobilos tartalomcég
A GVH zöld utat adott egy másik, összetettebb tranzakciónak is, amely értelmében – mint megírtuk – Rákosi Tamás IKO Production Media nevű műsorgyártó- és reklámértékesítő cége, illetve a Magyar Telekom lényegében felosztották egymás között az addig közösen birtokolt IKO Telekomot. Az IKO Telekom – és az általa birtokolt 30 százalékos Magyar RTL-tulajdonrész – 50 százalékát az IKO Production megvásárolta a Magyar Telekomtól, amely viszont az IKO New Media mobiltelefonos tartalomszolgáltató és az IKO Content & Rights jogértékesítő vállalkozásokhoz jutott hozzá.
A hatóság indoklása szerint a Magyar Telekomhoz kerülő IKO New Media azon hét társasághoz tartozik ugyan, akik a mobilos tartalomszolgáltató (letölthető csengőhangokkal, játékokkal és háttérképekkel), illetve interaktív tévés játékokat kiszolgáló piac 90 százalékát uralják, az IKO-cégek és a korábbi Telekom-érdekeltségek együttes részesedése viszont csak 37 százalékos lesz, miközben a lehetőség nyitott az új piaci szereplők belépésére. A GVH emellett azzal is érvel, hogy bár a Magyar Telekomé a T-Mobile mobilszolgáltató, az IKO New Media által is kínált emeltdíjas szolgáltatások csak a mobilcégek bevételének 1 ezrelékét teszik ki, így az sem befolyásolná érdemben a versenyt, ha a saját tartalomcég a saját mobilszolgáltatónak kedvezne. Az IKO Productionhöz kerülő, a 30 százalékos RTL-tulajdont kezelő IKO Telekom pedig a GVH értékelése szerint önmagában nem végez piaci tevékenységet, így a hatóság nem élt ellenvetéssel.